fredag 10 april 2015

Hjärtat, sinnet.


Inom kinesisk medicin förknippas alla dina organ med en känsla, och det är ingen överraskning att glädje är hjärtats känsla. Citat från Newsvoice

Min kommentar blev för lång så jag lägger den här i stället.

What´s on your mind?
Vad har du på hjärtat?



Ja, det låter väl fint att säga att "glädje är hjärtats känsla", men jag känner ALLA känslor i hjärtat. Både s.k. positiva och s.k. negativa.

Det rör sig hela tiden och svänger mellan olika känslor beroende på vad jag tänker på eller ser /hör. Olika känslor sitter på olika ställen i och omkring hjärtat. Hela det fältet känns också som att det expanderar och drar sig samman beroende på yttre omständigheter eller tankar. När jag gillar något expanderar det och vid rädsla drar det ihop sig, likaså om det är något jag inte gillar.

Det fungerar alltså som ett slags mätinstrument. Men intuition känns inte alls (om den är riktig). Det ligger liksom "bakom" det andra, utanför, bortom. Jag kan därför inte skilja på en riktig intuition och "bara en tanke som kommer".

Mätinstrumentet talar om vad som är rätt och fel, och det verkar kunna tala om annat också när det "skannar in" något. Man kan känna hur någon tänker. Men det bör väl också kunna vara påverkat av uppfostran, minnen, miljö så att det har anpassat sig till den kultur man lever i.

Folkliga ceremonier och religioner är till för att folks hjärtan ska bli samstämmiga. Skapa enhet inom gruppen. (Att det då blev oenighet gentemot andra grupper såg man väl förr inte som något fel). En konspiration är egentligen en grupp människor, som har "samma andning" , samma sinne (det verkar som att man inte skilde på hjärta och lungor förr. Det var hela bröstet som var det viktiga.)

Jag funderade en dag på om det fanns NÅGON känsla, som inte sitter i (omkring) hjärtat och efter en stund smällde en dörr igen med ett häftigt ljud så att jag hoppade till. Det kändes i "övre magen", mellangärdet. Så jag drog slutsatsen att plötslig, fysisk fara kan ge reaktion längre ner "i magen", medan hjärtat kanske mer hör ihop med tankar.

Det är hjärtat som är "mind". Vi vet ju vilka känslostormar som olika åsikter kan skapa!!!

"Rörelser i hjärtat" (egentligen i ett stort område där det fysiska hjärtat bara är centrum) verkar trigga olika sorters instinkter.
Glädje skulle ju då kunna vara den känsla som ligger över de andra, dvs den spontana känsla som man söker sig till när inget annat oroar. Om barn och djur får göra vad de vill så leker de. Den glada leken är nog det vi skulle syssla med egentligen.
Djuren slutar att leka när instinkterna tar över hjärtat och det gör nog människor också. Då blir det slagsmål i stället, jakt och flykt och allvar.

Sol i hjärta,
sol i sinne.

PS
Att det syns i hjärnan är ju inte så konstigt. Om jag har ont i foten så syns ju det också i hjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar