söndag 19 januari 2025

Doktorn som säger att virus inte finns

Analys av videon

Den här texten är gjord för den, som sett videon men som undrar vad Tom C. egentligen sade. Har han några hållbara argument för sin tes att "virus inte finns"? Jag har skrivit ut det som kan vara värt att kommentera, med tidsangivelser så att det lätt kan hittas i videon. 
............................

All these things that are claimed aren't true, so then you're left with wondering what actually is going on here.   1:00

Tom C. säger att "allt som påstås inte är sant." Ja, det har han ju rätt i. Det är ju så att mycket som sägs (i vaccinfrågan) är osant, dvs allt är inte sant. Men när man här snabbt lyssnar på honom så kan man lätt uppfatta det som att "allt som sägs är osanning". Det låter så och det är också så som många uppfattar det: "alla ljuger om allting". Det kan man lätt tro om man inte kollar närmare på allt som sägs. Med detta som utgångspunkt har han fått lyssnaren att anse att "allt som sägs är lögn" och att han är en ärlig person som nu ska attackera någon lögn. Men allt som han själv säger är inte heller sant.
I detta påstående får han automatiskt stöd när han säger att "man undrar vad som egentligen pågår" därför att alla lyssnare nog någon gång haft den tanken, så att de känner igen den. Så känslomässigt har han nu lyssnaren med sig. Man tror spontant att han ska berätta vad det egentligen är som pågår.

You don't actually need to know what is true to investigate whether something is true.  1:18

Nej, naturligtvis inte. Om man redan vet vad som är sant så behöver man ju inte undersöka saken.
Ett enkelt konstaterande, men han får det att låta som om han är "filosofisk expert" på att veta hur man tar reda på vad som är sant. Lyssnaren uppfattar det så och känner en viss tillit till hans förmåga. Det här kan kallas en lätt psykologisk manipulation.

The essence of science is the investigation of claims and the attempt to falsify claims. 1:28

Ja, det kan man väl säga.  Men då kan ju vi göra det med hans påståenden också! Försöka ta reda på om hans påståenden håller.

... why there's clouds and how there's rain. It's very complicated because the water is heavier than the air and why the water clouds float around. 1:56

Detta är ett ganska dumt påstående. Om han är läkare så har han säkert läst den grundläggande fysiken. Han bör i alla fall vara kapabel att göra det och då är det inte så komplicerat.
Men lyssnaren hakar på påståendet och tänker snabbt: "Ja, vad konstigt. Hur kan vatten flyga om det är tyngre än luft?" Men när man lyssnar på en intervju så hinner man inte tänka närmare på en sådan fråga, så det blir bara en emotionell effekt och man tror spontant att han är jätteklok "som har tänkt på en så komplicerad fråga".

Somebody comes along and says, I know why there's rain. It's elephants floating around in the sky when they pee down.  2:04

Nu berättar han en liten saga om att någon påstår att regn beror på att det är elefanter där uppe bland molnen. Lyssnaren ser detta för sin inre syn och fattar att det inte är sant och att ett tokigt påstående ska undersökas. Man ska inte bara tro på det. Många håller med om det och ger honom emotionell support. De som är kloka slutar att lyssna på honom.

What I would do then is ask how high up are the elephants? How many elephants? What's the density? Are they normal size elephants? Not that I would believe them, but I want to know what the details of that claim that I would get in a helicopter or an airplane go up. If I didn't see a single elephant, I would then know that it's not elephants that cause rain.   2:14

Här vill han säga att om man hör ett påstående, som man tvivlar på, så ska man undersöka det noga. Man ska titta nog och undersöka varje detalj. Ja, det har han rätt i! Lyssnaren håller med honom och han får mer support för att lyssnaren tror att det är det som han gör. Men hans påståenden går också att undersöka närmare.

Nobody has shown that this thing called a virus actually exists. 2:46
Nu har han redan sex gånger sagt något som har givit honom emotionell support så lyssnaren har etablerat en känsla av att han är klok och verkligen har någon sanning att komma med. Han har byggt upp en tilltro. Så nu kan det vara dags att komma fram med vad det gäller!
Virus finns inte!!! Ingen har kunnat visa att virus finns!
Ja, vad ska lyssnaren tro om det. Man tror spontant på det, men vet faktiskt inte hur det egentligen är, för det har man aldrig tidigare tänkt på. Och det är inte många som vet hur man ska göra för att ta reda på hur det verkligen är. "Tänk om dom ljuger?" Man förväntar sig att han nu ska berätta hur det egentligen är.

There's a thing called a virus, it makes people sick. And that claim is easily proven to be false.  2:59

Det stämmer, eftersom ett virus inte är "a thing". Det gör att om detta påstående är en lögn, så kan man ändå inte "bevisa" att det är en lögn. Även om han ljuger så blir det ändå så att han juridiskt sett går fri och för övrigt så är det inte förbjudet att ljuga.. Så man kan inte "prata emot" hans påstående. Det beror på vad "a thing" betyder.
Vad han vill få lyssnaren att tänka är detta: "Dom påstår att det finns virus och att folk blir sjuka av dessa virus, men det påståendet är falskt och det kan man lätt bevisa." Vi får väl se nu ifall han kan bevisa det.

Well, there's, there's five principles of virology. 3:15

Den här meningen gör att lyssnaren tror att han är expert på virologi. Hur kan han annars veta att virologin vilar på fem principer? Om den gör det? Det vet man inte. Men det tror man nu. Det kan vara något som han har hittat på för att låta "insatt i ämnet. Jag tror inte att det är så enkelt som han påstår, för det finns en tjock bok som heter: Principles of Virology: Molecular Biology, Pathogenesis, and Control of Animal Viruses.
Vad han gör är att han nämner de fem principer som han själv har delat in sina egna påståenden i.

The first one is the only one that people actually can see for themselves, which is the claim that sick people make well people sick. 3:24

Här säger han att det första, det är det som alla själva kan se och det är att sjuka personer kan göra så att friska blir sjuka. Ja, det vet vi ju redan. Alla vet att man kan bli smittad av en sjuk person. Så han har rätt och vi håller med honom.

So the principle that underlies this whole claim is that sick people make well people sick, right? You agree with that? 3:47

Ja, det kan vi väl hålla med om.

If you put a bunch of rats in a basement and then the neck and somebody puts rat poison and the next day, 10 rats all have the same symptoms. Right. In other words, people or animals with the same symptoms in the same place proves that they passed it from one to the other, right? That's the claim. So the 10 rats all bleed to death and that's because they ate the rat poison. Next day, 20 more rats ate the rat poison. They're all dead. Next day, all 80 or so eat the rat poison. 4:03

Han menar bara att om tio personer är tillsammans och alla blir sjuka samtidigt så måste det inte bero på att de har blivit smittade. Det kan bero på att de har blivit förgiftade. Javisst, men läkarna har nog lärt sig att se skillnad på en smittsam infektion och en förgiftning. Man kan ta prover!
Men exemplet är dåligt på grund av att råttor och råttgift inte fungerar på det sättet. Råttor gör så att de låter en råtta äta först och så väntar de och ser vad som händer. Om den råttan blir sjuk så äter de andra inte av maten. Därför är råttgift gjort på det sättet att det inte ger effekt förrän efter flera dygn så att råttorna blir lurade. Om han har läst medicin så borde han ha läst sådant, dvs hur olika gifter fungerar.

It isn't because one rat made the others sick. Right? 4:40

Nej, naturligtvis inte. Förgiftning och smitta är inte samma sak. Men det vet vi ju redan.

For hundreds of years, they would see one sailor after another get sick. And they said it was something being passed from one sailor to the next. So they quarantined them and they all died. And then somebody gave them a lemon and they got better because they had scurvy. 4:47

Man isolerade sjömännen för att man trodde att de smittade, men egentligen var det så att de hade fått skörbjugg av C-vitaminbrist. Javisst.

So, when you're in a situation like that where you cannot tell from your observation, whether there's some common exposure or something else happening, or whether it in fact is the sick people making other people sick, you have to do a scientific study, right?   5:07
You have to do a study where every condition is the same and you do controls, etc.   5:27

 Ja, det gör man ju också och på så vis lärde man sig att skörbjugg inte smittar.

Myself and probably 20 other researchers, medical doctors, scientists have looked through the medical literature to find one paper that's properly done, that shows that sick people make well people sick  5:37

Så det här påståendet är meningslöst eftersom det inte går att kolla, plus att man inte vet exakt vad de har letat efter (eller var och hur)
Det finns troligen många tusen, kanske miljoner, artiklar om smitta och hur smitta fungerar. När man söker efter en artikel så söker man med en viss rubrik. Om just den rubriken inte finns så får man inget svar. Sedan kan man säga att "en sådan artikel finns inte!". Han sa att "någon sådan artikel inte finns". Om man söker efter en artikel med rubriken "Bilar har en motor" så kan man nog inte heller hitta någon sådan. Men det betyder inte att man sedan kan säga att detta är ett "bevis för att bilmotorer inte existerar". Det finns ingen som använder sin tid och pengar på att göra en artikel om något som alla redan vet.

And I can confidently say that it is a fact that no such paper exists. Not one.  5:53

Ja, det är mycket troligt att det inte finns någon artikel med den rubriken. Artiklar handlar inte om att ett visst fenomen existerar. De handlar om hur fenomenet fungerar.

I know of at least 20 going back to the Spanish flu, where they had people with the Spanish flu cough in, in the face of well, people and stick snot up their nose and all the rest of it. Not one got the Spanish flu. They proved that the most deadly so called infectious disease ever was not actually contagious, proved it.   6:04

Man försökte smitta friska människor med Spanska Sjukan men det gick inte. De blev inte sjuka. Han anser att detta är ett bevis på att "smitta inte finns". Men det kan bero på något annat också. Man måste läsa mer noga om det. Det finns ju många olika faktorer som kan inverka. Folk kan ha bra eller dåligt immunförsvar mm.

So until somebody shows me a proper study showing that sick people make well people sick, it is a fact that that is not true, whether you like it or believe it or not.  6:31

Han vill se en artikel, som visar att sjuka personer kan göra så att friska blir sjuka. Det kanske inte finns någon rubrik (att söka på) som säger att smitta existerar, men det finns säkert tiotusentals artiklar som visar hur det kan fungera i olika fall.
Men han vet att han kan säga så i intervjun eftersom intervjuaren inte är kapabel att ställa motfrågor. Och lyssnarna hinner inte tänka på det. Bara tror på det.

They took the spine of some child who had polio. They grounded up and they filtered it. And they said the liquid part is where this agent is. And so they exposed that to different animals and different people, not one got sick.  7:05

Man gjorde en vätska av ett poliosjukt barns ryggrad och försökte smitta andra med detta, men det fungerade inte. Ingen blev sjuk av det. Nej, men det är inget "bevis" för att smitta inte finns. Man kanske hade dåliga kunskaper så att man gjorde fel. Det kan behövas rätt förutsättningar för att ett virus ska smitta. Och vad menas med "exposed it". Exempel: Ett covid-19-virus kan man äta utan att bli smittad av det. Det är luftburet så man måste andas in det så att det kommer ner i lungorna, annars fungerar det inte. 

And then they proved that polio was a transmissible agent by taking that filterable part ... right? you're with me? They ground up the spine, filtered it, got all the liquid, injected that into the brain of two different monkeys. didn't do a control. One monkey died. The other got paralyzed. That proved that polio was a transmissible disease.  7:25

Han beskriver ett gammalt experiment, som troligen var väldigt dumt gjort. Om man ens ska tänka på den saken så måste man veta precis hur de gjorde. Men det vet man inte här, så lyssnaren bara tar för givet att det är så som han vill påstå.

No study has ever showed that the filterable part of a sick person makes any animal or person sick.  8:08

Nej, det kan väl hända. Virus kanske inte smittar på det sättet. Och för övrigt: hur vet han det? Han utnyttjar att lyssnaren helt enkelt tar för givet att alla läkare känner till världens alla medicinska skrifter. Det gör de inte. De måste söka i datacentraler och använda rätt ord. Det finns ung. 28.000 sådana tidskrifter som tillsammans publicerar mer än 1,8 miljoner medicinska artiklar varje år.
Inom området biomedicin och biovetenskap uppskattas det att cirka 5 000 till 10 000 artiklar publiceras varje dag.

And when I talk like this, I'm not interested in actually people's opinion.  8:18

Varför säger han det??? Kanske för att ge lyssnaren en känsla av att "det spelar ingen roll vad jag tycker, för det är ändå han som har rätt." Det är den känslan man får.

They need to send me this study that shows that that's true. And after four years, and as you say all the people criticizing me. Yet we still don't have a study.  8:28

Det framgår inte exakt vad det är han vill ha. Men han kan ändå säga så för att det låter bra och lyssnaren påverkas till att tycka att han nog har rätt "för annars skulle han ju inte kunna säga så". Jo, det kan han och det beror på att han vet att det inte finns någon lyssnare som är intresserad av att leta efter en skrift som skulle visa att "the filterable part of a sick person makes any animal or person sick." Det här är struntprat, men en okunnig lyssnare kan inte se det så snabbt och är inte heller kapabel att leta bland medicinska artiklar. Man måste kunna det medicinska språket för att lyckas med sökningen och de som kan fackspråket är inte intresserade av den här doktorns åsikter.
Han kan alltså vara säker på att ingen kommer att skicka en sådan artikel till honom.
Det finns många olika databaser, där man kan söka. En av de största är PubMed och där finns det 38 miljoner artiklar. Om man summerar innehållet i alla relevanta databaser och tar hänsyn till överlapp (där vissa artiklar finns i flera databaser), är det rimligt att anta att det finns 50–70 miljoner unika biomedicinska artiklar globalt. Siffran växer ständigt, eftersom tiotusentals nya artiklar publiceras varje månad.

Now, the next one is, well, but Tom, they've isolated these viruses, right? There's 10, 000 papers, that the title is the isolation of herpesvirus, HIV, SARS CoV 2, measles, smallpox, etc. How can you say it's not? Well, the question is, how did they isolate it?  8:43

Han vet att det finns många artiklar om att isolera virus. men han undrar hur man då har gjort.

Do you know if there's a frog, you go to a pond, You fish out the frog, you have only a frog, and then you can dissect the frog, find out what it's made of, see if it eats flies or whatever. Best to do that before you kill the frog. So that is how we understand isolation. Separation of one thing from all other things. That is the first step in letting you analyze it and find out what it does. You with me?  10:06

Som exempel tar han att man dissekerar en groda, dvs att man ser vad den består av genom att plocka ut de olika bitarna var för sig. Det är det som han menar med att "isolera" nånting (från något annat.) Det var det han ville säga.
Men man kan inte bara gå till en damm och "fiska upp grodan" om det bara finns några få grodor. Man kan inte hitta någon. Det måste finnas väldigt många grodor för att man ska kunna hitta och ta en enda. Detsamma gäller virus. Därför gör man en odling.

It is a fact confirmed by CDC, NIH, Robert Koch Institute, etc, that not once in the history of the last 120 years has any thing that would be called a virus, any physical entity, been isolated in the way I just described from any fluid or tissue of any animal plant or person. And everybody agrees with that.  10:40

Vad han säger är att inget virus nånsin har blivit isolerat med den metod som han beskriver här (med historien om grodan). Det stämmer! Om man kan hitta en groda så kan man isolera den (från allt annat i sjön) och sedan undersöka den. Men den metod som han beskriver motsvarar inte den metod som man använder för att isolera virus.
Att isolera betyder att avskilja något från något annat. När man "isolerar" ett virus så betyder det inte att man bara hittar det och avskiljer det från något annat. Det är svårt att hitta det - lika svårt som att hitta en groda i en sjö om där bara finns några få grodor. Det är inte bara att gå ut och plocka.

Vad man först gör är att man tar bort "allt annat skräp" (proteiner, bakterier) från provet. Centrifugerar och filtrerar. Men man kan ännu inte hitta viruset. Det är för litet, 20 - 300 nanometer. Att det är svårt att hitta något med ett zoomobjektiv, det vet du om du har använt ett sådant. Man måste veta exakt var det är, det som ska fotograferas. Och det vet man troligen inte i ett prov (blod, saliv etc.) Det man letar efter är för litet.
Så för att kunna hitta något virus måste man ha många. Om du går ut för att hämta en groda så kan du inte göra det om det bara finns en enda groda i skogen, för du kan inte hitta den. Det betyder att om man vill hitta ett virus så måste man göra så att viruset börjar växa och reproducera sig. Därför måste man odla det så att det blir många virus. 

Men hur kan man sedan veta att det är virus man har hittat och inte något annat?
Jo, för att virus har karaktäristiska former så att man kan känna igen dem. Det kan t.ex. ha speciella geometriska former, vara spiralformade eller ha spikproteiner, som man känner igen. Sedan jämför man bilden med de former som man redan känner till. Man gör tester för att hitta DNA och RNA. Virus kan ibland förväxlas med fragment av döda celler, men cellfragment saknar den symmetri och repetitiva struktur som virus har. Elektronmikroskopet ger den första ledtråden, men vidare analys krävs nästan alltid för att med säkerhet säga att det är ett virus och identifiera exakt vilket. Man har många olika metoder.
Så man kan inte bara ta ett blodprov och sedan plocka ut ett virus från det. Man kan inte gå ut i skogen och bara plocka en groda. Det kan till och med vara svårt att hitta en älg.

You cannot go to the chicken pox lesion, the snot from somebody with COVID, so called the measles, mucus. HIV, lymph node, whatever, and find the virus there. And everybody agrees, even though you can find things that size and that complexity and even smaller.   11:15

Jo, man kan ta ett prov och sedan hitta viruset i det provet. Men för att hitta det så måste man göra en odling.

And when you ask them, Why can't you find it in the place where you say it is? They say, well, Tom, there's not enough to find. And then they turn around and say, there's a hundred million in a sneeze. So how many do you have to have in order to find it in your lungs? They don't know. So the question then is if they never isolated it like that. 11:43

Jo, de har isolerat virus med den metod som de kallar isolering. Det finns noggranna beskrivningar av hur man gör.

So what they do is they take snot from somebody who's sick.They put that on a cell culture. They don't filter it. They don't centrifuge it. They don't purify anything. They put that on growing cells. They add antibiotics, which are poisonous to the cells. They take away the food that's that the cells used to grow on. They add fetal calf serum, which is sucked out from the heart of a newborn calf. And then if the cells die, They say they have isolated a virus.  12:26

Den här beskrivningen stämmer inte. Det är mycket mer komplicerat än vad han får det att låta. Man både renar, centrifugerar, filtrerar, odlar, fotograferar och identifierar former.

And when we did a control - they don't do a control because they can't because they can't do the same thing without the virus because they say they can't find the virus. 13.12

Det stämmer inte. Isoleringen består av en massa olika processer och kontroller.

So we did a control. We did all those steps, cell culture, antibiotics, fetal calf serum, take away the nutrients, but we didn't add anything from anybody who was sick. And the cells died proving there's a virus, even though there was nothing from a virus anywhere.  13:23

Om man ska bedöma hans försök så måste man ju veta precis på pricken hur han gjorde. Annars är det bara tomt prat. "We did ..." Har de publicerat detta? Om de inte har gjort det så kan han inte referera till det.

And all we've done is ask them, show me a paper that has that level of controls. And there is no paper.  13:42

Det finns många artiklar som beskriver precis hur de gör sina kontroller. Globalt (i alla databaser) uppskattas antalet artiklar inom virologi vara 5-10 miljoner. Så han har nog inte sökt så noga och troligen har han uttryckt sig fel (kanske medvetet för att inte få något svar.)

Step four is they say they have electron microscope pictures, but there are paper after paper showing the breakdown of kidney cells and lung cells and all different other kind of tissue, which look exactly like the Pictures they say are viruses, meaning nobody has ever shown that an electron microscope picture is actually a virus.  13:53

Det stämmer inte. Man använder flera olika metoder för att identifiera virus.

Number five is they say they have the genome of the virus. But I ask you, how do you know you have the genome, this nucleic acids, DNA and RNA, came from something which you've never seen.  14:22

Med elektronmikroskop kan man "se" virusen, men det motsvarar ju inte det som vi vanligen menar när vi säger att vi kan se nånting. 

If you go out in the woods and find a piece of a toenail and you say that's from an invisible flying unicorn. Somebody would ask you, can you show me the unicorn and show me that that toenail came from the unicorn and only the unicorn, and you would say -"no". You have to, you have to trust me that it's only from a unicorn. Why should I trust you that it's only from a unicorn? You have to show the unicorn first.  14:42

Han menar att man inte bara kan påstå nånting. Men det är ju det som han själv gör. Han kan inte på något sätt visa att hans påståenden stämmer.

And they've never shown the virus, so they have no idea that a quote virus even has a genome. How would you know it has a genome if you've never actually had a pure virus in the first place?  15:14


Modern sekvenseringsteknik gör att man kan bestämma den exakta sekvensen av viralt DNA eller RNA, vilket bevisar att virus har distinkta genom. Virala genomsekvenser lagras i allmänt tillgängliga databaser, såsom GenBank. Till exempel har genomet av SARS-CoV-2, viruset som orsakar COVID-19, sekvenserats och delats brett. Så den som är intresserad kan läsa mer om detta. Genom = generna.

Nobody has shown the existence of a virus.  15:52

Det stämmer inte. Det finns noga beskrivningar.

We have to presume that this thing called the virus simply does not exist. They made it up. 16:00

Om vi inkluderar forskare, läkare och tekniker som arbetar med virus på heltid, kan det globala antalet virologer uppskattas till 50 000–100 000 personer. 
Menar han verkligen att alla dessa skulle låtsas arbeta med något som inte finns och dessutom vara med i en världsomfattande komplott där ingen skvallrar???

The scientific method is falsifying claims.  16:40

Han säger att "den vetenskapliga metoden förfalskar påståenden." Men det är bara ett påstående, som han gör. Det är vad han tycker. Men han har ingen hållbar förklaring till sitt påstående.

I talked to hundreds of people about this.  16:46

Det har han säkert gjort. Han har nog hållit många föredrag. Men det är inte något bra argument.

Until people really wrap their mind around the fact that there is no virus, they can't understand why people get sick.  16:50

Han påstår att det är ett faktum att virus inte finns. Det är inte sant. Han kan inte visa att det han påstår är sant. Han säger att man "måste tycka så" för att förstå hur sjukdomar uppstår. Det är inte heller sant. Sjukdomar kan uppstå på väldigt många olika sätt och det vet vi.

And part of the reason is we have misinterpreted sickness in the first place. So let me give you an example with a question. So you get a splinter in your finger, right? You don't take it out because you don't feel like it. What happens next? You get pus, right? Is that, quote, an infection, meaning a sickness.? Is that pus, is that, is that a sickness or is it a therapeutic attempt by your body?   17:00

Med detta exempel vill han visa att en inflammation är kroppens försvar "och inte en sjukdom".
Vi vet redan att en infektion är kroppens försvar, men ett aktiverande av kroppens försvar faller faktiskt under begreppet sjukdom om det är så kraftigt att man blir sjuk av det (smärta, feber osv.) 
Det han nu säger är för att "kollra bort" intervjuaren, som inte hinner fatta knepet och därför blir tvungen att hålla med honom.

Because I'm a medical doc., I learned pus means infection, means bacteria, means kill it. 17:50

Han har på sin utbildning lärt sig att en varbildning betyder en infektion och att det betyder att man ska döda bakterierna. Men om en varbildning är orsakad av bakterier kan man ju ge antibiotika för att döda bakterierna som orsakade infektionen. Det är väl klart att det är ännu bättre att stärka immunförsvaret så att det självt kan döda bakterierna. Men det säger han inte. Han verkar vilja påstå att alla varbildningar och inflammationer alltid är orsakade av något annat, dvs inte av bakterier. Det är inte sant. Vi vet att kroppens försvar attackerar alla främmande ämnen, även bakterier. Och då blir det inflammationer, varbildningar och feber och det kallar vi för "sjukdom" för att man då känner sig sjuk.


You put debris in your lungs, like could be cigarette smoke, could be, you know, stuff they spray in the air, like there's lots of stuff in the air, like in China and northern Italy and New York City.
And then what do you do? You try to cough it up and I was taught that's a sickness called bronchitis. 
18:17

Han säger att om man andas in en massa skräp så försöker man att hosta ut det igen. Men han har fått lära sig att detta är en sjukdom som kallas bronchitis. Det stämmer, bronkit betyder luftrörskatarr, det är en inflammation i bronkerna med slem och hosta, oberoende av vad det är orsakat av. Om man blir tillräckligt sjuk så kan man kalla det för sjukdom (om man får feber och "ligger sjuk"). Akut bronkit ger man ofta inte någon antibiotika emot (kanske eftersom det kan vara orsakat av något annat än bakterier och att det vanligen går över av sig självt.)

What would you do if you were this person's body and you breathed in a bunch of toxic debris? You would cough it up. Right?  18:46

Om man har andats in en massa giftigt skräp så vill man ju hosta ut det, eller hur?
Jovisst! So what?

Is that a sickness or is that the body's attempt to heal? 18:56

Det är båda delarna! Han menar att det är inte en sjukdom - det är kroppens sätt att läka sig själv. Men sjukdomar brukar vara kroppens försök till att läka sig. Immunförsvaret attackerar problemet med slem, feber och inflammation (för att döda bakterier mm). En kraftig sådan försvarsreaktion kallas för sjukdom. Om man har kraftig bronkit, som inte går över, så får man ju ta reda på vad orsaken är.

Intervjuaren: Yes, it is the body's attempt to expel something that's ought not be there.
19:01
Ja, det kan man väl säga.. Men förgiftning räknas också som sjukdom om personen upplever sig som sjuk och även av läkaren uppfattas som sjuk. Så i begreppet sjukdom ingår både förgiftning och infektion. Det finns inte någon annan tydlig definition av "sjukdom". 
https://www.regeringen.se/contentassets/0d18f25b924349069f0cafddcc3e3756/del-2-t.o.m.-kap.-21

Men i och med att intervjuaren svarar detta så betyder det att läkaren får medhåll och då låter det som om han får medhåll för hela sin teori. Det är så som lyssnaren lätt kan uppfatta det.
Intervjuaren hinner inte fatta att han blir lurad. Han kanske inte alls vet något om biologi och medicin och då är det ju naturligtvis svårt att snabbt hänga med och dessutom samtidigt tänka själv.

So now we have a problem with bronchitis and pneumonia because they're not actually sicknesses. So the question, what causes people to get sick, is already looking funny because we misinterpret the sickness, which is really the therapeutic response, as the problem, when it's actually the solution.  19:10

Luftrörskatarr och lunginflammation kallas för sjukdomar, oberoende av vad som är orsaken. Det bästa är nog vanligen att låta kroppen läka sig själv. det håller jag med om. Ofta skriver man ut antibiotika i onödan för att det är en quick fix så att man blir bra fortare. Men då blir immunförsvaret svagare och det är ju inget som doktorn bryr sig om. Jag tror att han får provision på all medicin som han skriver ut. Det kan bli en "ond cirkel" så att folk behöver mer och mer mediciner. Men ibland kan en infektion vara så kraftig att man inte kan klara sig utan medicin. Naturen är sådan att den tar död på svaga individer, hela tiden överallt på olika sätt. Antibiotika är vårt sätt att klara oss undan den där utrensningsmetoden.
Det är förmodligen det han tänker på, men varför säger han då inte det? Vad finns det för anledning att ljuga???

Now, here's the thing. If they're right and the problem is you have an infection, which by the way, you can't prove because they've never done a study set taking a virus, which they can't find, or a bacteria, which they can find.  19:36

Han säger att en infektion inte går att påvisa, eftersom de aldrig har gjort en studie med ett virus, som de inte kan hitta, eller en bakterie som de kan hitta.
Nej, det är ju klart att man aldrig har gjort någon studie med något som man inte kan hitta. Men för övrigt så finns det ju studier. Förmodligen hundratusentals. Studier av det som man har hittat.

But if they put a pure bacteria and spray it on you, nothing happens.  19:55
Om de tar en ren bakterie och sprayar den på dig så händer ingenting.
Nej, det kan väl hända. Alla blir inte alltid sjuka av att det finns bakterier i miljön. En viss bakterie smittar inte alltid alla, plus att man måste utsättas för den "på rätt sätt", som t.ex. att andas in den. Det måste nog också vara tillräckligt mycket och kanske även under en längre stund. Det är inte hur enkelt som helst att smitta alla. Då skulle alla alltid vara sjuka eftersom vi har bakterier och virus omkring oss hela tiden. 

And if you don't believe me, send me a study showing an isolated bacteria, which you can have, you can find, and you can culture them, has made any animal or person sick, because four years and 20 researchers, we can't find it.   20:07

Han säger att man kan odla bakterier, men att det inte finns någon studie som visar att någon har blivit sjuk av en isolerad bakterie. Så påstår han att 20 forskare har letat efter det i fyra år utan att hitta det. (Har de skrivit något om detta letande så att man kan få veta hur de gjorde?)
Om det är så att de har letat efter en artikel, som skulle handla om "en isolerad bakterie" så är det väl klart att de inte har hittat det. Man säger inte att man "isolerar" bakterier. Det är väldigt oklart vad det är som han har letat efter. Det finns många studier som visar hur individer kan bli smittade av bakterier. Men inte av just precis "en isolerad bakterie" om det är dessa ord han har sökt på.

Because that's not the role of bacteria in nature. They eat dead and dying tissue, right? That's what bacteria and fungus do.  20:17

Han menar att orsaken, till att man inte kan hitta detta, det är att det inte är bakteriernas roll i naturen. Deras roll är att äta upp döda och döende vävnader.
Ja, men bakterier kan också angripa och äta vävnader hos svaga djur och människor, som då blir sjuka. De som har bra immunförsvar blir inte sjuka. Antingen blir det bakterierna som börjar äta upp kroppens celler eller också blir det makrofagerna som äter upp bakterierna. Starkast vinner.

You go to the forest, you cut down a tree, it starts rotting, the bacteria live on it. You don't say that trees have an infection.  20:28

Han säger: Om man hugger ner ett träd och lämnar det kvar så ruttnar det, men man säger väl inte att träden har infektioner?.
Jo, man säger att träd har infektioner. Man måste inte hugga ner träd för att de ska få infektioner. Men de angripna träden kan ju naturligtvis vara försvagade av andra anledningar. det finns många olika infektioner hos växter. men det vet han nog inte.

Patogener är sjukdomsalstrande bakterier, virus eller mikroorganismer som lever i eller på en annan levande organism. De parasiterar på sin värd genom att ta material som de behöver för sin tillväxt och orsakar ofta infektioner. De flesta infektioner hos växter orsakas av olika sorters bakterier, virus eller svamp. Läs mer.


You say that the microorganisms are doing their job recycling nature, so you get some toxic influence, could be your thoughts, it could be chemicals, it could be bad food, could be a lot of things. It's, you know, there's a lot of ways we can get sick. That's why it's not a straightforward question. Then your tissue breaks down and then the bacteria come to live on the dead and dying tissue.  20:39

Han menar att det finns mycket (som kan göra att man blir försvagad) så att man blir sjuk. Och sedan så bryts vävnaderna ner och sedan kommer bakterierna och äter upp de döda cellerna.
Nej, det är bakterierna som förstör vävnaden så att de kan äta den. De kan bilda giftiga proteiner och enzymer, som bryter ner cellerna. Bakterierna producerar också avfallsprodukter, som immunförsvaret sedan måste ta bort (äta upp).  Det är alltså bakterierna som orsakar att det blir död vävnad och skräp.

They blame it on the bacteria and then they kill the bacteria.  21:12

Ja, det stämmer ju. Sjukvården är inte intresserad av att ta reda på orsaken. Det är inte deras jobb. De ska helt enkelt bara "ta bort sjukdomen". Om man vill ta reda på orsaker så får man göra det själv. Eller kontakta någon som sysslar med sådant. Man kanske själv kan intressera sig för näringslära.

And if I'm right, what that will lead to is the accumulation of dead tissue in your lungs, right? Because you tried to get it out and they stopped you.  21:16

Varför skulle döda hudceller ligga kvar i lungorna? Där finns flimmerhår och slem, som kastar ut skräp genom att föra det upp mot luftrören så att man harklar ut det och det kallas för det mukociliära transportsystemet. Det bör han veta om han har klarat läkarutbildningen!

And that we call cancer. 21:28

Det är en egen teori som han har. Att cancer skulle vara en massa döda celler som samlats och ligger där. Det stämmer inte. Man vet hur cancerceller ser ut och de ser inte alls ut som döda celler. Genom att kombinera mikroskopiska, biokemiska och genetiska metoder kan man tydligt skilja mellan dessa celltyper. Ett litet exempel är att döda hudceller är platta och kärnlösa, medan normala celler och cancerceller har kärnor. (Kärnan bryts ner när en cell dör.)

Now, if you look at any culture, as soon as they adopted this so called germ theory, which should really be renamed the disproven germ hypothesis, they then, they kill the germs. 21:40

När man hade antagit den här teorin om bakterier och virus så började man med metoden att döda dessa.
Ja, det gjorde man nog.

So the pneumonia goes down, right? The symptoms and the lung cancer goes way up. 21:52

Detta tycks vara hans teori. "Vi dödar bakterierna, som annars skulle ha ätit upp skräp i lungorna. Så skräpet ligger kvar och orsakar cancer."
Skräp ligger inte kvar. Det är inte sant. Det förs upp och hostas ut eller sväljs ner i magen. Det verkar som om han ljuger helt medvetet. 

That's exactly what you would expect to happen. If you don't recycle the debris in the forest, you get a clogged up, sick, dying, dead forest full of unrotting trees. That's what happens in your lungs and in your breast and all the other places, just the accumulation of toxic debris.  22:02

Han säger att det blir som en sjuk, döende, ruttnande skog full av skräp.
Man kan jämföra med en skog, men det blir inte så som han säger. I skogen blir allt skräp uppätet av mikrober, som omvandlar fibrerna till ny jord som är skogens näring. I tarmarna har vi bakterier som gör detsamma, de äter upp fibrer (som i skogen) och sedan bajsar de ut finfördelade näringsämnen som vår kropp behöver. detsamma som även de större djuren gör i skogen.

Men vi kan inte ha bakterier som äter upp skräp i våra lungor, för alla bakterier avger avfallsämnen och de producerar gifter också. Det är inte så att bakterier kan äta skräp så att det blir "rent". Det blir inte "rent" efter dem. De "bajsar" och avger giftiga ämnen som förstör vävnaden.
Alla bakterier i kroppen producerar någon form av avfallsprodukter som en naturlig del av sitt liv. Men vår kropp är mycket skicklig på att hantera och eliminera dessa produkter genom t.ex. huden, njurarna, andningen eller tarmen. Och i lungorna har vi det mukociliära transportsystemet. som för ut allt skräp.

Det finns 6 olika bakterier som orsakar 6 olika varianter av pneumonia. Den vanligaste är Streptococcus pneumoniae. Bakterierna producerar gifter, som skadar lungorna genom att förstöra deras celler, t.ex. pneumolycin. Autolysiner är enzymer som får bakterierna att spricka och frigöra fler giftiga ämnen i lungorna. Hyaluronidas är ett enzym som bryter ner bindväv och det underlättar bakteriernas spridning i lungvävnaden. Att det blir en inflammation beror på att immunförsvaret reagerar för att få bort bakterierna. Immunförsvarets makrofager och fagocyter äter upp både bakterierna och skräpet (cellrester). Det är alltså immunförsvaret som städar så att det blir "rent". Inte bakterierna! De utsöndrar gifter som förstör lungcellerna.
Pneumonia kan även orsakas av svampar, virus och andra gifter, som kan trigga igång en aktivering av immunförsvaret.

The unfortunate people who call themselves doctors because they're mistaken about the nature of illness. They misinterpret that and every single intervention is geared towards thwarting your body's attempt to heal.  22:28

Han menar att "dom som kallar sig doktorer" har missförstått vad som är sjukdomarnas natur. Och allt vad de gör är att hindra kroppens försök att läka.
Vad läkarna gör är ju att de går till överdrift med mediciner i stället för att mera tänka på vad som orsakar att kroppen är så svag att immunförsvaret inte längre fungerar. Men det finns ju andra som tänker på det, t.ex. de som undervisar i näringslära. 

The bacteria, you thwarted their attempt to help your body get rid of the poison. So now you got all this poisonous dead tissue.  23:41

Bakterierna anfaller inte lungorna för att "äta skräp". De anfaller lungorna därför att de kan föröka sig här på grund av att lungvävnaden och vätskan, som täcker luftvägarna, är rika på näringsämnen som bakterier kan använda för sin metabolism. Luftvägarna innehåller mucin (ett glykoprotein i slem), som är en källa till sockerarter. Streptokocker kan bryta ner dessa för att få energi. När lungorna skadas kan streptokockerna också tillgodogöra sig järn, som de behöver för att växa, som de kan ta från de skadade cellerna. De kan också bryta ner proteiner. Bakterierna utsöndrar också ett gift (pneumolysin) som gör att de kan "äta" cellmembran. Att de gärna vill gå in i lungorna beror på att det är en bra miljö för dem: det är fuktigt. det finns god tillgång på syre. De producerar enzymer som bryter ner lungvävnaden så att de kan använda den som näring. När immunsystemet reagerar och skapar inflammation, frigörs ännu fler näringsämnen från döda immunceller och skadad vävnad, vilket bakterierna faktiskt också kan dra nytta av.

What about, what about, what about rabies or, uh, sexually transmitted disease?
Give me a definition of rabies,  23:58
I don't have a definition of rabies.
Neither do the vets.

Det stämmer inte. Det finns definition av rabies.

I have looked extensively for a study finding a particle, the thing called a rabies virus, in any fluid of any animal that allegedly has rabies.  25:05

Man kan inte bara leta i en vätska för att hitta en partikel eller "ett ting" (en grej) som är ett virus. Det är inte så man gör. Han uttrycker sig på fel sätt och om han har sökt efter studier genom att använda sådana uttryck så har han naturligtvis inte hittat något. 

And I can guarantee all my listeners out there, there is no such study. They have never found a rabies virus. They have never isolated a rabies virus. Therefore, they've never done an experiment with a rabies virus to show that it causes anything because they've never even shown it exists.  25:20

Det är inte sant. Det är ett av de mest utforskade virusen. Rabiesvirus är ett enkelsträngat RNA-virus som tillhör släktet Lyssavirus i familjen Rhabdoviridae. Det har en karakteristisk "kulformad" struktur och är höljeomslutet. Viruset har hittats hos både infekterade djur och människor och metoderna är väl beskrivna. Rabiesvirus är extremt farligt, och hanteringen kräver högsta säkerhetsnivå i laboratoriet.
Här är några länkar till isolering av rabiesvirus.  Rabies Virus Isolation   Isolation of Rabies Virus

So there's no definition of this disease. which is itself weird, because how do you do a study on something you can't define?  26:02

Det är inte sant. Definitionen är så här:
Rabies är en akut, nästan alltid dödlig, zoonotisk viral encefalit (hjärninflammation) orsakad av ett neurotropt virus från släktet Lyssavirus i familjen Rhabdoviridae. Sjukdomen överförs oftast genom saliv via bett eller rivsår från ett infekterat djur och kännetecknas av en progressiv infektion i centrala nervsystemet, som leder till neurologiska symtom och död. Rabiesvirus är en enkelsträngad, negativ-sense RNA-virus. Sjukdomen inleds med ospecifika symtom som feber, huvudvärk och trötthet. Fortskrider till neurologiska symtom som agitation, hallucinationer, spasmer, hydrofobi (rädsla för vatten) och aerofobi (rädsla för luftdrag). Slutar nästan alltid med koma och död inom dagar till veckor efter symtomdebut om behandling inte ges i tid. Viruset sprids från bettstället via perifera nerver till centrala nervsystemet, där det orsakar hjärninflammation.
Utan behandling (t.ex. postexpositionsprofylax) är rabies nästan 100 % dödlig.

They've never observed a rabies virus. They've never tried to isolate it. They've never observed a genome.  26:28

Det är inte sant! Det är ett av de mest utforskade virusen, på grund av att det är så väldigt farligt. 

OK, is there anything else in an angry dog's bite that might make somebody sick? Like enzyme. I mean, dogs can digest a whole rabbit, right? Yeah, they have strong enzymes. How about fear? That makes people sick. You can prove that. It is a terrifying experience to get bitten by a really angry dog. I don't know if you've ever had that.
27:34


Det är väl klart att man kan bli sjuk på andra sätt också ifall man blir biten. Men vad har det med saken att göra?

Send me the study showing they've isolated the virus, easy to do, every virology lab can do, found the virus in the saliva of one animal, I will publicly go on your show and say I was incorrect, because I am 100 percent sure that doesn't exist.
29:15


Det finns vetenskapliga artiklar som beskriver förekomsten av rabiesvirus i saliven hos infekterade djur. En sådan artikel är:"Excretion of rabies virus in the saliva of dogs"
by M. Fekadu, J.H. Shaddock and G.M. Baer, published in Journal of Infectious Diseases in May 1982. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7077094/
I denna studie undersöktes utsöndringen av rabiesvirus i saliven hos hundar som infekterats med olika stammar av viruset. Forskarna fann att vissa hundar utsöndrade viruset i saliven upp till 13 dagar innan kliniska symtom på sjukdomen uppträdde. PubMed

Show me one study showing that any sexually transmitted disease is communicable and I will come back and say that I'm wrong.  30:48

Här är en sådan studie:
Titel: "Risk of human immunodeficiency virus transmission in male-to-female and female-to-male sexual contact" av Nancy S. Padian et al. Publicerad i The Journal of the American Medical Association (JAMA), 1991.
Det finns så väldigt många sådana studier, så man kan även hitta avhandlingar som belyser förekomsten av sådana studier. Där kan man hitta referenser.
Här är ett exempel på en sammanfattning av sådana studier:
"Klamydiainfektion i Sverige: ny avhandling belyser förekomst, riskfaktorer och trender över tid" Denna avhandling av Inga Veličko vid Karolinska Institutet undersöker epidemiologin av klamydiainfektioner i Sverige. 

There are studies that show that people have symptoms, but they can't demonstrate that it's a virus or that it's communicable in the way that an infectious disease would be.  31:03

Det är väl troligt att det finns sådana fall där någon har haft symptom, men att man inte har kunnat påvisa något virus eller någon smitta. Det händer nog ofta att folk kan ha symptom (på infektion?) utan att man vet vad det beror på. Det är väl inte så konstigt - det kan vara svårt att ställa en riktig diagnos.
För övrigt så har smittsamheten hos virus bevisats med både experimentella och epidemiologiska studier.
Exempel: HIV orsakar AIDS, influensavirus orsakar influensa, och SARS-CoV-2 orsakar COVID-19. Dessa samband har fastställts genom flera olika metoder, inklusive isolering av viruset, genetiska analyser, och experimentella studier. Påståendet att det inte finns bevis för virus som orsak eller smittsamhet ignorerar helt moderna laboratorietekniker som PCR, elektronmikroskopi, och sekvensering. Dessa verktyg har gjort det möjligt att identifiera och spåra virus mycket exakt.

Om symtom kan observeras och deras orsaker systematiskt kopplas till närvaron av ett virus, är det orimligt att hävda att bevis saknas. Att en sjukdom är "communicable" har visats med otaliga exempel genom experimentella och epidemiologiska metoder.

And if you look at the symptoms of syphilis, there's like four stages, And then put it next to the symptoms of chronic mercury poisoning.It is exactly the same. 32:38

Även om det är sant att vissa symtom på syfilis och kvicksilverförgiftning kan överlappa, finns det starka vetenskapliga bevis för att syfilis är en specifik sjukdom som orsakas av bakterie Treponema pallidum. Denna bakterie har observerats i vävnader från infekterade patienter och kunnat orsaka sjukdom i experimentella modeller (t.ex. på kaniner). Modern diagnostik, såsom PCR-teknik och serologiska tester (t.ex. VDRL och RPR), bekräftar förekomsten av T. pallidum hos individer med syfilissymptom.

Syfilis diagnostiseras med specifika blodprov och mikroskopi som visar närvaron av bakterien T. pallidum och behandlas effektivt med penicillin, som eliminerar bakterien.

Kvicksilverförgiftning kan diagnostiseras genom mätning av kvicksilverhalter i blod och urin och behandlas med kelatbildande ämnen som hjälper kroppen att utsöndra kvicksilver.

Att likställa syfilis och kvicksilverförgiftning baserat på symtom är en överdriven förenkling, som helt bortser från den mikrobiologiska evidensen för T. pallidum som sjukdomens orsak. Syfilis kan diagnosticeras och behandlas baserat på patogena fynd, vilket skiljer det från toxiska effekter av kvicksilver.  

Förr i tiden användes kvicksilverbaserade behandlingar för syfilis eftersom det hade viss effekt på symtomen. Detta ledde dock också till förgiftningsfall, och vissa symtom kan ha förvärrats av behandlingen snarare än av sjukdomen.

You don't have to know what causes it to to investigate a claim. That is the essence of logical, rational, scientific thinking.  34.08


Jag håller med om det. Det är väl klart att man kan undersöka ett påstående utan att i förväg veta vad som är sant. Det är det som jag gör nu när jag undersöker hans påståenden. Jag tittar närmare på varje mening och kollar om det han säger är sant eller inte.

Men varför säger han det? Jo, för att lyssnaren då inbillar sig att hans resonemang är logiska, vilket de inte är. Intervjuaren blir bortkollrad så att han inte kan klara av att ställa bra frågor.

We assume there's got to be a virus and then there's they go from there. We assume it's transmitted between people or animals and we go from there. That is the foundational claim.  34:25

Det är snarare så att man gör prover för att ta reda på vad en patients symptom beror på.



Ja, vad ska man säga om detta?

Min fundering är att det mycket väl kan vara så att bakterier och virus är mer framgångsrika med att attackera en person ifall den personen på något sätt redan är försvagad, vilket innebär att man främst borde tänka på vad det är som gör att man blir starkare och kan motstå virusens och bakteriernas angrepp. Det är detta som myndigheterna borde säga till allmänheten: att leva sundare och undvika "junk food". Men i stället så säger propagandan ingenting om detta. I stället rekommenderas mediciner. Det är den allmänt mest accepterade inställningen.
Jovisst, men man behöver väl inte hitta på en massa lögner för att säga den saken.

Om man jämför med skogen, som Tom C. gjorde här, så är det ju så att även träd kan få infektioner. Men det skulle kunna vara så att det mest är försvagade träd som blir sjuka på det sättet. Alla blir ju inte det. Svaga individer finns det alltid och i naturen blir de angripna av andra varelser som äter upp dem och det gäller både bakterier och större djur. På så vis blir det en naturlig utgallring så att friska individer överlever.
Så de människor, som blir sjuka av vanliga virus kan vara försvagade på något sätt, kanske genom dålig diet, näringsbrist, ålder, gifter eller annat (stress, depression mm). Sjukvården fokuserar inte på den saken, men det finns andra som gör det: dietister, gym-tränare osv.

Men den allmänna vården, den som man först hamnar hos om man går till sjukhuset, det är den vård, som styrs av läkemedelsbolagen, som naturligtvis vill maximera sina vinster. Det vill väl alla bolag och även Big Pharma har sin PR-avdelning med lobbyister, reklam och påverkan på sjukvården, som den styr. De som är anställda på läkemedelsbolagens PR- och ekonomiavdelningar är främst fokuserade på att sköta sitt jobb, som är försäljning, så de har inget intresse av att "bota sjukdomar". Det är snarare så att de lever på att folk är sjuka.
 
Att tvångsvaccinera hela världens befolkning hade kunnat bli "världens bästa affär", som man försökte genomföra. Men nu hade pengarna helt tagit över och alla inom sjukvården var tvungna att lyda. Man genomförde projektet med direkta lögner och manipulationer av fakta, samtidigt som många dog av vaccinet. Man har också kommit på att många dog av respiratorn på grund av att lungorna var så försvagade att de inte tålde respiratorbehandling.

Bolagens affärsintressen har kommit att dominera så mycket så att det är uppenbart att något är fel, att de ofta ljuger och att folk luras. Det finns många forskare, virologer och läkare som anser att massvaccineringen var fel och att den metoden till och med hjälper virusen att överleva och mutera så att det hela bara fortsätter med olika varianter av muterade virus. Men det var kanske också bolagens uppsåt. Det kan man lätt tro, så det kan finnas anledning att vara skeptiskt inställd till sjukvården, men det är ju inte detsamma som att säga att "virus inte finns", vilket är vad Tom Cowan påstår.
Han ljuger och vilseleder lika mycket som läkemedelsindustrin, kanske till och med mer, eftersom så gott som allt, som han hävdar, är fel, ologiskt och/eller direkt tyder på manipulation av lyssnarna.
Han drar historier, små sagor, som gör att han får med sig intervjuaren, som inte är kapabel att ställa riktiga frågor. 

Jag säger ingenting om hans övriga idéer för dem har jag inte tittat på. Detta gällde bara påståendet att "virus inte finns", vilket kan sägas vara ett dumt påstående eftersom ordet virus fanns även inom  urindoeuropeiskan. Ordet har hela tiden betytt "en vätska, slem el.dyl. som man kan bli sjuk av", dvs ett gift, men förklaringen på hur det fungerar och vad det egentligen är som smittar, den förklaringen har varit olika. Så vi har alltid haft "virus" men ordets betydelse har skiftat. 

Första beskrivningen av "små rörliga organismer" kom 1683. Det var Antonie van Leeuwenhoek, som hade byggt ett litet mikroskop. Sedan var det Robert Koch 1843-1910 som fann att sjukdomar kunde orsakas av små organismer. Man lärde sig att filtrera bort dessa bakterier, men en vätska kunde ändå innehålla något osynligt som smittade och vad det var visste man först inte. Det var inte förrän på 1930-talet som man uppfann elektronmikroskopet så att man kunde upptäcka de här virusen.

Varför tror somliga att virus inte finns?


"Bevis för att virus finns"
...........................

PS Jag lade denna kommentar under videon, men den kommentaren har tagits bort!
Han säger att om någon kan skicka en sådan artikel till honom så ska han officiellt säga att han haft fel. Varför blir då den informationen raderad?  

"Send me the study showing they've isolated the virus, easy to do, every virology lab can do, found the virus in the saliva of one animal, I will publicly go on your show and say I was incorrect, because I am 100 percent sure that doesn't exist." 29:15

There are scientific articles that describe the presence of rabies virus in the saliva of infected animals. One such article is "Excretion of rabies virus in the saliva of dogs"
by M. Fekadu, J.H. Shaddock and G.M. Baer, published in Journal of Infectious Diseases in May 1982. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7077094/

I put this comment under his video, but the comment got erased.

tisdag 3 december 2024

Arla vill blanda Bovaer i mjölken?

Bovaer, som blandas i kornas foder för att minska deras utsläpp av metan, består av 3-nitrooxypropanol, som i vetenskapliga texter förkortas till 3-NOP.

Under matsmältningen bryts 75% av 3-NOP ner i levern till koldioxid, CO₂, som sedan följer med blodet i form av bikarbonat eller bundet till röda blodkroppar. När blodet når lungorna frigörs CO₂ från bikarbonat eller hemoglobin, sprids in i alveolerna och andas ut. 20% går ut med urinen, dvs att det tas om hand av njurarna. Det är alltså 5% kvar, som man inte vet så mycket om.
Mer om den metabolismen finns här.

Man kan tänka sig att det skulle kunna finnas små rester kvar av nånting i mjölken och att de skulle kunna lagras i kroppen hos den som dricker mycket mjölk, och sedan med tiden ge effekter. 
Men det här vet man inte så mycket om. Studier har mest varit fokuserade på att undersöka effekten på kornas utsläpp av metan.

Citat från Facebook: "Det finns forskning, som inte finansierats av producenten, som visar att ämnet är cancerframkallande och påverkar den manliga fertiliteten..."

Jag har letat efter sådan information, men det verkar inte finnas så mycket forskning om den saken, eftersom all forskning varit koncentrerad på ämnets effektivitet. Något som direkt säger "cancerframkallande" har jag ännu inte hittat. 

Den negativa effekten på fertilitet gällde råttor, som fick jättedoser i sin mat (150 ggr större än vad korna får). För doser upp mot 100 mg/kg kroppsvikt per dag blev det ingen effekt på fertiliteten.

Jo, man känner till en sak och det är att det bildas en metabolit som kallas NOPA, som har genotoxiska egenskaper. Den har man "hittat i väldigt låga nivåer i mjölken och vävnaden på korna". Jordbruksaktuellt
Det är visserligen små mängder men en kontinuerlig tillförsel kanske ändå kan ge negativa konsekvenser på lång sikt.


Genotoxicitet innebär att ämnet interagerar direkt med DNA. Ett ämne kan till exempel binda till DNA och på så sätt ge mutationer eller kromosomförändringar. 

Ett argument mot Bovaer tycker jag är att kor ska äta gräs och inget annat! De bör inte heller, som nu, ges foder som är gjort av gmo-behandlad majs och soja som är besprutat med glyfosat. Men det tycks de flesta strunta i.

Köp ekologisk mjölk! Där ska det inte finnas vare sig det ena eller andra! Men den innehåller också morfin i likhet med den vanliga mjölken (beroendeframkallande!)

Det bästa för oss och vår hälsa är ändå alltid att äta naturlig mat och det bästa är naturligtvis att även korna bara äter naturlig mat, dvs gräs.



Nu får svenska kor äta GMO-foder – trots miljörisker och skeptiska konsumenter! 

Bovaer: Vad är fodertillsatsen för boskap och varför leder det till att shoppare häller mjölk i toaletten?

3-NOP: ADME studies in rats and ruminating animals

https://www.fda.gov/media/178913/download


Man får inte säga att EFSA godkänt Bovaer

3-NOP: ADME studies in rats and ruminating animals

Feil at metanhemmere kan kobles til redusert sædkvalitet hos mennesker

onsdag 6 november 2024

Varför man inte bör äta margarin och fröoljor

Det var för 25 år sedan, som jag fick tag i en artikel av en dansk forskare, som beskrev effekter av omega-6-fetter, vilket enligt hans beskrivning innebär att att den här linolsyran bryts ner till arakidonsyra, som orsakar aggressiva inflammationer och alltså då också kan leda till autoimmuna besvär.

Jag slutade genast att äta olja och margarin. Sedan slutade jag även att äta bröd, inte bara på grund av den höga halten av omega-6 utan även för att det vanligen innehåller gluten som innehåller morfin. Eller närmare bestämt i vår mage bryts ner till sådant morfin.  
Möss och fåglar är skapade för att äta gräsfrön, men inte vi!

This research was performed in response to several observations made in people with paranoid schizophrenia who, upon removal of all gluten sources (that contain gliadin) experienced a reduction of paranoid thinking and auditory hallucinations. Dr. F. Curtis Dohan also made the observation that non-grain consuming natives of these islands developed an explosive level of schizophrenia when allowed to consume Western foods containing grains.


Här kan man tillägga att Aspirin fungerar på det sättet att det blockerar enzymet cyklooxygenas (vanligen bara kallat COX), som just arakidnsyran behöver för att göra prostaglandiner. 
Linolsyrans förmåga att skapa inflammationer kan i viss mån bromsas av EPA/DHA, som är omega-3-fetter som finns i fisk. Vi behöver prostaglandiner och kroppen kan även göra dem av fiskfett, men skillnaden blir att de, som är gjorda av omega-6 blir mer aggressiva så att de lättare kan börja attackera den egna kroppen. Kroppen föredrar att göra prostaglandinerna av EPA/DHA, men om vi äter massor med fröoljor, men ingen fiskolja, så blir det hela fel och vi blir tjocka och sjuka.

När jag hade läst om detta så gick jag till hälsokostaffären och berättade för ägaren om mina upptäckter, men han såg inte ens intresserad ut. Han hade aldrig hört talas om detta. Något eller några år senare sålde han en olja, som just hade blivit populär just på grund av att man då hade upptäckt att omega-6-fetter är inflammatoriska och bara ska ätas i väldigt liten mängd. De kommer från fröer, vanligen gräsfröer, och människor har inte en metabolism som är anpassad till att äta gräs. Ute i naturen är det ju också omöjligt att äta stora mängder gräsfrön så några större mängder linolsyra kan vi på det sättet inte få i oss. Jordbruket med sina moderna maskiner och metoder har ändrat på den saken.

Den nya, populära oljan, som nu såldes i hälsokostaffärerna hette "Udo's Choice" och sades ha en perfekt balans mellan omega-6 och omega-3. Men egentligen så är det helt meningslöst att äta den oljan om man samtidigt äter mat som innehåller jättehöga halter av omega-6-fett (margarin och andra oljor) för då blir ju balansen fel i alla fall. Så gott som all vår mat har fel balans på det sättet och detta har enligt forskaren Chris Knobbe (och andra, som ex. dr. Eenfeldt) resulterat i en enormt stor ökning av fetma och sjukdomar, främst i USA, men eftersom de "amerikanska matvanorna" sprids till andra länder så sprids även dessa problem. I Sverige finns det nu många människor som är väldigt tjocka och så var det inte på 70-talet. Livsmedelsverket har lurat oss till att tro att margarin är något nyttigt och man dekorerar margarinpaketen med små söta, gula blommor. Men matoljan är inte gul för att den skulle vara gjord av pressade gula blomlad! Den är gjord av små, svarta frön och skulle vara mörkt grön om den inte var blekt med hexan, som är detsamma som det giftiga lösningsmedlet som finns i lim. Det är ett kolväte, dvs ungefär samma sak som bensin. Matolja innehåller alltså litet hexan.

Författaren och ögonläkaren Chris Knobbe har skrivit en bok om detta och håller även föredrag där han berättar om hur dessa oljor har orsakat en ökning av både fetma, hjärtfel, cancer, demens, synfel, artrit och andra degenerativa åkommor. The Ancestral Diet Revolution.



Han har blivit känd för sina studier och teorier om sambandet mellan moderna kostvanor, särskilt intaget av vegetabiliska oljor (som sojabön-, majs-, solros- och rapsolja) och kroniska sjukdomar.

Han anser att vegetabiliska oljor är en nyckelfaktor bakom många kroniska sjukdomar

Vegetabiliska oljor och kroniska sjukdomar
Han hävdar att den snabba ökningen av kroniska sjukdomar som hjärtsjukdom, cancer, diabetes, fetma och neurodegenerativa sjukdomar är starkt kopplad till det ökade intaget av vegetabiliska oljor under de senaste 100 åren. Han menar att dessa oljor innehåller höga halter av omega-6-fettsyror, som kan orsaka inflammation och oxidativ stress i kroppen, vilket i sin tur kan leda till cellskador och olika sjukdomar.

Omega-6 och oxidativ stress
Omega-6-fettsyror i vegetabiliska oljor särskilt problematiska eftersom de är lätt oxiderbara, vilket kan bidra till att skadliga fria radikaler bildas. Han argumenterar för att dessa fria radikaler kan skada cellmembran och mitokondrier och störa kroppens energiproduktion, vilket kan leda till metabola problem.
Resonemanget handlar alltså främst om oljor som är gjorda av frön. Det som vi kallar säd är egentligen olika former av gräs.

Traditionell kost som förebyggande
Dr. Knobbe förespråkar en återgång till en kost baserad på hela, naturliga livsmedel som animaliska fetter, smör, olivolja, kött, fisk, ägg, nötter, och grönsaker. Han anser att moderna industriproducerade livsmedel, inklusive raffinerade kolhydrater och vegetabiliska oljor, bör undvikas eftersom de inte är evolutionärt anpassade till våra kroppar.

Begränsa industrimat
Han menar att en stor del av dagens hälsoproblem kan spåras till industrimaten, där vegetabiliska oljor, socker och processade kolhydrater dominerar. Enligt honom bör vi äta som människor gjorde innan dessa livsmedel introducerades för att minska risken för kroniska sjukdomar.

I korthet är Dr. Knobbes budskap att vegetabiliska oljor är en nyckelfaktor bakom många kroniska sjukdomar och att en kost baserad på naturliga fetter och hela livsmedel är bättre för vår hälsa.


Oljornas negativa inverkan på cellernas mitokondrier.
En mitokondrie kan man se som en liten generator, som finns inne i en cell. Den producerar vår energi, dvs den omvandlar kemisk energi till en för cellerna användbar energiform (ATP)", som sedan kan användas till kroppens funktioner.
Att matoljorna till och med kan ses som giftiga har också att göra med att de stör mitokondrierna och deras energiomvandling, vilket har en något knepigare förklaring som kan se ut ungefär så här.

Seed oils, particularly those high in polyunsaturated fatty acids (PUFAs) like omega-6 fatty acids (found in oils like corn, soybean, and sunflower), can impact mitochondrial energy pathways due to their susceptibility to oxidation and their effects on inflammation. Here are these  mechanisms:


High Susceptibility to Oxidation
PUFAs are more prone to oxidation than saturated fats or monounsaturated fats. When seed oils are exposed to heat (during cooking or processing), light, or oxygen, they can form lipid peroxides and other oxidative byproducts.
These oxidized lipids can be incorporated into cell membranes, including the mitochondrial membrane. Since the mitochondrial membrane is where the electron transport chain (ETC) resides, this can interfere with the function of complexes involved in ATP production, affecting overall energy output.


Impact of Oxidative Stress on the Electron Transport Chain
Within the electron transport chain, electrons move through a series of complexes to generate ATP. If the mitochondrial membrane has been compromised by lipid peroxidation (oxidized fats integrating into the membrane), it can cause "electron leakage."
Electron leakage leads to the formation of reactive oxygen species (ROS), such as superoxide. High ROS levels can damage mitochondrial DNA and proteins, further impairing mitochondrial function and reducing energy production efficiency.


Imbalanced Omega-6 to Omega-3 Ratio
Seed oils tend to be high in omega-6 fatty acids and often low in omega-3s, leading to an imbalanced ratio in modern diets. This imbalance can promote inflammation throughout the body.
Mitochondria are highly sensitive to inflammatory signals, and chronic inflammation can impair mitochondrial function. For example, inflammatory molecules like cytokines (e.g., TNF-alpha) can decrease ATP production by disrupting mitochondrial enzymes, leading to "mitochondrial dysfunction."


Incorporation of PUFAs into Mitochondrial Membranes
The composition of the mitochondrial membrane affects its fluidity and stability, which are crucial for the function of the electron transport chain.
When PUFAs are incorporated into these membranes, they make the membrane more fluid and less stable, which increases the risk of oxidative stress and affects how effectively mitochondria can generate ATP. Saturated fats, in contrast, provide more stability to mitochondrial membranes, potentially protecting the electron transport chain’s function.


Effects of Metabolizing PUFAs in Mitochondria
When mitochondria metabolize PUFAs, more ROS are often generated than when metabolizing saturated fats. Over time, this higher ROS production can lead to mitochondrial damage if antioxidant defenses (like glutathione) aren’t sufficient to neutralize these byproducts.
Summary

Seed oils, because of their high PUFA and omega-6 content, can impact mitochondrial function through several mechanisms. One is Increased susceptibility to oxidation, which leads to lipid peroxides and oxidative damage.
Elevated ROS generation during metabolism can damage mitochondrial DNA and proteins.
Promotion of inflammation that can disrupt mitochondrial pathways.
Changes to membrane stability that affect the efficiency of ATP production.

Balancing omega-6 intake with EPA/DHA, minimizing high-heat cooking with seed oils, and opting for oils with more stable fat profiles (like olive or avocado oil) can reduce potential negative effects on mitochondria.



Linoleic Acid: A Narrative Review of the Effects of Increased Intake in the Standard American Diet and Associations with Chronic Disease

fredag 1 november 2024

"Bevis för att virus finns"

 Eftersom medicinska forskare inte använder  ordet "bevis" så kan de heller inte ha producerat någon text med en sådan formulering och följden är naturligtvis att någon sådan medicinsk text med ordet "bevis" inte finns. Därför kan man inte heller begära av någon myndighet att de ska kunna ta fram någon sådan text. Om man gör det så får man bara ett automatiskt standardsvar, som säger "Det finns inte!"
Följden har blivit att somliga därför hävdar att "ingen har kunnat bevisa att virus finns". Det blir ett missförstånd, som är grundat på att allmänheten och läkare talar olika språk.  
Varför tror somliga att virus inte finns?

Men i folkmun används ordet "bevis" på ett mer allmänt sätt och eftersom jag antar att ChatGPT kan använda ordet i den mer populära betydelsen, så bad jag den att göra en text
"som bevisar att biologiska virus existerar".  Här kommer den:

Att bevisa existensen av biologiska virus bygger på en kombination av observationer, experiment och teknologiska framsteg som har ackumulerats över tid. Här är några av de viktigaste bevisen för att virus existerar:

1. Observationer av sjukdomar och smittspridning

Forskare observerade tidigt att vissa sjukdomar sprids snabbt från person till person och att de hade specifika mönster. Innan man kände till virus, var det oklart vad som orsakade dessa infektioner. Men redan på 1800-talet började forskare förstå att det fanns "smittsamma partiklar" mindre än bakterier som orsakade sjukdomar. När sjukdomar överfördes från en organism till en annan och förökades utan att någon synlig organism kunde ses, blev det uppenbart att en annan, mindre entitet var inblandad.

2. Filtreringsförsök och upptäckten av "filterbara virus"

I slutet av 1800-talet genomförde forskare experiment där de filtrerade ut bakterier från en lösning genom mycket små filter, men ändå kunde infektera andra organismer med det filtrerade innehållet. Dessa experiment utfördes bland annat av Dmitrij Ivanovskij och Martinus Beijerinck med tobaksmosaikviruset, där filtrerade vätskor fortfarande kunde orsaka infektioner hos friska tobaksplantor. Detta visade att något mycket mindre än bakterier kunde vara orsaken till sjukdomen.

3. Elektronmikroskopi – direkta observationer av viruspartiklar

Med utvecklingen av elektronmikroskopet på 1930-talet kunde forskare för första gången se virus. Till skillnad från ljusmikroskopi, som inte kan visa de extremt små viruspartiklarna, gjorde elektronmikroskopet det möjligt att observera virusens struktur och storlek. Forskarna såg specifika, identiska strukturer hos olika typer av virus, vilket gav starka bevis för deras existens.

4. Genetisk analys och sekvensering av viralt DNA/RNA

Genom att analysera DNA och RNA från smittsamma partiklar har forskare kunnat bevisa att virus bär unika genetiska koder som skiljer dem från både bakterier och värdcellers genetiska material. Dessa virusgenomer kan sekvenseras och analyseras för att förstå hur viruset fungerar, sprider sig och orsakar sjukdom. Att man har identifierat specifika genetiska signaturer för virus är ett starkt bevis på deras existens.

5. Cellinfektion och replikation av virus i laboratoriet

Virus kan odlas i laboratoriemiljö genom att de infekterar cellkulturer. Under mikroskop kan man observera hur viruset tar över cellens maskineri och får den att producera nya viruspartiklar. Detta är synligt både i form av "cytopatiska effekter" (som att cellerna förstörs eller ändrar form) och genom mätningar av viruspartiklar som släpps ut från infekterade celler.

6. Effekten av antivirala läkemedel och vaccin

Vacciner och antivirala läkemedel är specifikt utformade för att angripa virus och deras replikationscykel, vilket tydligt visar att virus har unika biologiska processer. När människor vaccineras eller behandlas med antivirala läkemedel, och detta leder till att virussjukdomar stoppas eller förebyggs, ger det ytterligare bevis på att dessa virus existerar och kan påverkas genom specifika åtgärder.

7. Viral evolution och mutationer som observeras över tid

Virus muterar och utvecklas på ett förutsägbart sätt, vilket kan observeras direkt genom sekvensering. Till exempel kan vi se hur influensavirus och coronavirus förändras över tid. Dessa mutationer följer evolutionära mönster och ger oss möjlighet att spåra virusens ursprung, spridning och utveckling, vilket ytterligare bekräftar deras existens.

Slutsats

Kombinationen av dessa tekniker och experimentella bevis har gjort att vi kan fastställa att virus existerar, att de är biologiska entiteter med unika egenskaper, och att de kan orsaka sjukdomar i människor, djur, växter och till och med bakterier. Idag är existensen av virus ett vetenskapligt faktum som stöds av en omfattande mängd forskning och experimentella data.

.....................................

För rättvisans skull bad jag den att även göra en text "som bevisar att biologiska virus inte existerar." Här är den texten:

Att hävda att biologiska virus inte existerar skulle kräva att ifrågasätta många väletablerade vetenskapliga bevis. Här är en text som försöker utforska de vanligaste argumenten som vissa skeptiker har lyft fram – även om dessa argument avfärdas av den vetenskapliga gemenskapen.

Argumenten som används för att ifrågasätta virusens existens

  1. Bristande direkta observationer utan specialiserad utrustning En invändning som framförts är att virus är osynliga utan avancerad teknologi som elektronmikroskop. Skeptiker kan hävda att om virus verkligen existerar, borde deras effekter kunna observeras på ett mer direkt sätt, utan att förlita sig på teknologi. De påstår att behovet av elektronmikroskop för att "se" virus gör virusens existens beroende av tolkningar av bilder som kan missförstås eller tolkas felaktigt.

  2. Cellernas reaktioner som bevis för sjukdom orsakas av andra faktorer En del skeptiker hävdar att de symptom och cellskador som observeras vid virusinfektioner snarare är resultatet av andra faktorer, som toxiner eller stressreaktioner i kroppen, snarare än infektioner från virus. De menar att om en cell i en odling förstörs när den utsätts för "viruspartiklar", är det möjligt att denna effekt beror på förhållandena i laboratoriet och att andra miljöfaktorer kan förklara cellens reaktioner.

  3. Genetiskt material som en naturlig del av kroppens processer En annan invändning är att det genetiska material som isoleras och sägs komma från virus istället är en naturlig del av kroppens biologiska processer. Detta argument går ut på att DNA- och RNA-fragment som identifieras som "virus" istället är biprodukter från kroppens egen cellomsättning och inte representerar en främmande smittämne. Förespråkare för denna idé påstår att virussekvenser är överlappande med mänskliga celler, vilket kan vara en del av en kroppens egna processer snarare än ett bevis för ett separat virus.

  4. Ofullständig bevisning från isolering och replikering av virus Ett annat argument mot virusens existens bygger på påståendet att virus aldrig har isolerats i sin "rena" form, utan att virusprover alltid blandas med värdceller eller andra ämnen. Skeptiker hävdar att om virus verkligen existerar som separata enheter, borde man kunna isolera dem och visa dem som oberoende smittämnen utan värdceller. Enligt detta argument har virus aldrig visats existera utanför värdcellers material.

  5. Effekter av placebo och psykologiska faktorer vid sjukdom Vissa menar att sjukdomssymtom som tillskrivs virusinfektioner kan vara resultatet av placebo- eller noceboeffekter, där människor blir sjuka på grund av övertygelsen om att de är utsatta för smittämnen. Detta argument bygger på att många sjukdomssymptom är psykosomatiska och därmed kan framkallas utan ett verkligt smittämne.

Kritiken mot dessa argument

De ovanstående punkterna har framförts av skeptiker, men ingen av dessa argument håller mot den omfattande vetenskapliga evidens som finns. Vetenskapen har med elektronmikroskop och sekvenseringstekniker kunnat påvisa viruspartiklar, kartlägga deras genetiska koder och studera hur de orsakar sjukdom på en molekylär nivå. Vetenskapligt har virusens existens, deras förmåga att infektera celler och orsaka sjukdomar bevisats genom rigorösa och upprepade experiment, och idag är virus erkända som en av de största faktorerna bakom infektionssjukdomar."

Slutsats

Att hävda att virus inte existerar bygger på feltolkningar och missuppfattningar om både teknologi och biologi. Idag stöds virusens existens av en överväldigande mängd forskning, experiment och observationer.

......................................

" 4. Enligt detta argument har virus aldrig visats existera utanför värdcellers material."

Kommentar:

Det är möjligt att fotografera ett virus utanför en cell, men det kräver specialiserad utrustning, främst elektronmikroskopi. Eftersom virus är extremt små – ofta bara mellan 20 och 300 nanometer – är vanliga ljusmikroskop inte tillräckligt kraftfulla för att visa dem. Med ett elektronmikroskop kan man däremot visualisera enskilda viruspartiklar i detalj, även utanför värdceller.

För att fotografera ett virus utanför en cell måste viruspartiklarna först isoleras och sedan prepareras på ett speciellt sätt. Detta kan inkludera att de placeras på en mycket tunn yta, oftast täckt av ett material som hjälper till att "fånga" dem. Därefter kan man belägga viruspartiklarna med ett tunt lager metall (som guld eller platina) för att förstärka deras konturer, vilket gör dem synliga i elektronmikroskopet.

De bilder vi ser av virus är alltså oftast tagna utanför värdceller och ger detaljerad information om virusets form, storlek och ytmönster.


torsdag 31 oktober 2024

Varför tror somliga att virus inte finns?

Många tycks anse att det skulle vara bevisat
att virusens existens inte är bevisad.

Förord
Det här handlar om olika typer av begreppsförvirringar som samverkar, så det är svårt att på ett enkelt sätt bara säga vad som är rätt och fel. Därför att ett påstående, som är rätt i ett sammanhang kan vara en lögn i ett annat sammanhang, vilket då leder till att det lätt kan användas av dem, som vill manipulera folk.
Nu har jag bara gjort spridda anteckningar, som jag har lagt här utan att redigera texten i sin helhet, vilket medför att här nog kan finnas några upprepningar.


Jag pratade med en vän, som bestämt hävdade: "Virus finns inte" och "Man har aldrig kunnat bevisa att de finns!" Jag brydde mig inte om att svara eftersom det just då inte var läge att starta någon mer ingående diskussion om saken. Men när jag nu upplevde att ytterligare en vän hade denna åsikt, så tänkte jag att jag i alla fall kunde försöka att ta reda på hur idén har kunnat uppstå. Så jag frågade! Men hon hade ingen aning om vad det var som hon trodde på. Hon "bara trodde"! Motivering: "Läkemedelsbolagen ljuger!
" 
Jaha, ja, det må så vara, men det är ju inte detsamma som att "virus inte finns".

Hon tillade att hon hade lyssnat på "många som säger så" och de hade också "haft papper som de hade visat!" Inte ett enda vettigt argument!!! Jag hade ställt in mig på att jag nu skulle lyssna ordentligt - och så fanns det inget vettigt att lyssna på! 😟

Så jag tänkte att då får jag väl själv försöka ta reda på det. 
Jag är intresserad av språk och i det så ingår också ett intresse för hur vår kommunikation fungerar. När folk säger något konstigt så vill jag ofta veta hur de tänker och vad det är för idéer som ligger bakom, men det kan vara svårt att ta reda på hur en åsikt har uppstått eller ens hur den fungerar om folk inte ens vet vad det är som de tror och därför inte alls kan förklara.
Så jag började leta efter upprinnelsen till den här idén och vad jag först hittade, det var att det helt enkelt var några språkliga problem, som låg till grund för en del kraftiga missuppfattningar, som dessutom tycktes vara medvetet producerade. 
Detta är vad jag hittade i går, men det finns naturligtvis mer som jag inte har sett ännu och om jag hittar något intressant så kan jag ju lägga till det här längst ner.

Att det här påståendet snabbt kunde få en massa anhängare berodde naturligtvis på att många kraftigt misstror de korrupta medicinbolagen och tror att de ljuger om precis allting för att få sälja sina mediciner.
Ja, jo, det stämmer ju att de sprider en väldigt vinklad information för att tjäna pengar och även kör propaganda för att folk ska tro att det bästa är att vaccinera sig (vilket kan vara en lögn). Man måste titta närmare på allting och inte bara tro på vad de säger. Men man måste också titta närmare på vad aktivisterna säger och inte bara tro på allt!

Man kan inte "bevisa att något inte är bevisat"!
Däremot så kan man hävda att man själv inte har lyckats att finna någon som kan presentera något "bevis". Men det är inte så inom alla områden att det finns skriftliga bevis för allting. Om du skulle söka efter en officiell handling som "bevisar att syre finns" så skulle du få svaret att något sådant dokument inte finns.
Skulle du då, med det svaret i handen, publicera ett påstående som sa att det var "bevisat att syre inte finns"? Nej, det skulle du nog inte. 
Men när det gäller virus så är det faktiskt så att några resonerar på det sättet. Man tror att virus bara är ett påhitt av läkemedelsindustrin för att de ska kunna sälja vacciner. I själva verket är det nog snarare så att läkemedelsbolagen använder sig av virus, som redan finns,  men till och med manipulerar dem så att de ändras. Det är på det viset som deras fiffel fungerar.

Vad betyder "virus"?
Virus är ett väldigt gammalt ord, som finns på både latin, sanskrit och många andra språk och från början var det ett ord, som betecknade "nånting giftigt", "en giftig substans", vanligen en giftig växtsaft. "Senare kom det att betyda "en substans som är mindre än bakterier och som kan orsaka sjukdom". Man fortsatte att använda det gamla ordet "virus" eftersom man med mikroskop inte kunde finna några partiklar och därför bara såg det som en del av en växtsaft. Det var på 1890-talet och det var sjuka tobaksplantor som man undersökte. https://www.britannica.com/story/how-were-viruses-discovered

På 1930-talet uppfanns elektronmikroskopet och med det kunde man nu hitta dessa små partiklar, som kan vara tusen gånger mindre än bakterier. Men man fortsatte att använda det gamla ordet virus.
https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-covid-19/nyfiken-pa-virus


Vad är virus?
Virus är inte några små levande varelser. Ett virus är bara en bit genetisk information (DNA, RNA) som är omslutet av ett skal av protein och ofta även ett lipidhölje (av fett), som det har snott från någon levande cell. Virus med hölje av fett blir förstörda av tvål och fettlösande medel. (Andra virus kan ha ett starkt, geometriskt hölje, en ikosaeder.) När ett virus kommer in i en cell så fungerar det som en order till cellen, som då börjar att tillverka fler virus. Cellen tror att ordern kommer från dess eget DNA.
https://bioteria.com/blogg/nyheter/vad-ar-skillnaden-mellan-virus-och-mikroorganismer-som-bakterier/

Ett virus är alltså så litet att det "nästan inte finns". Det är bara en liten bit information. men med elektronmikroskop så kan man få veta hur det ser ut. Vi kan ju numera kartlägga DNA.
När man letar efter / hittar ett nytt virus så vill man veta vad det har för egenskaper och vad det ger för effekter. För att kunna få veta det så måste viruset få en levande cell att vara i, en cell som den kan påverka, en cell som den kan ge order till. Det innebär att det som kallas för att "isolera ett virus" i praktiken inte är att bara isolera det 100% från allt annat. 

Isolering av virus
Man tar ett prov (vävnad, blod, saliv ...) från en sjuk individ. Sedan kan man tillsätta antibiotika för att ta bort bakterier. Efter det så ger man viruset en odling av levande celler, som det kan få infektera och ge order till. Då börjar cellen att producera fler virus och efter det kan man studera vad virusen har haft för effekt på de här cellerna. Sedan kan man separera viruset från vävnaden och andra partiklar så att man kan studera det närmare, som t.ex. att man kan fotografera det och undersöka strukturen.

Man kan fotografera ett virus utan att isolera det på ovanstående sätt. Men de flesta forskare är inte ute efter att bara få fotografier eftersom det inte säger så mycket. Det är väl som med alla sjukdomar, att man vill veta hur de fungerar och inte bara ha fotografier av dem.

Att virus existerar kan man alltså se genom att direkt observera dem med elektronmikroskop och då kan man även plocka ut och analysera det genetiska materialet. Sedan kan man se dess effekt på levande celler och studera deras spridningsmönster.

Hur kan det då komma sig att en del tror och hävdar att virus inte finns? Man tycker sig till och med ha bevis för att det inte finns något bevis för deras existens! Hur kan det komma sig?

Finns det bevis för virusens existens?
Om man anser att fotografier räknas som bevis så finns det bevis. Fotografier kan naturligtvis vara fejkade, men nu är det ju så att dessa fotografier kan göras på alla medicinska institutioner som har tillgång till elektronmikroskop. Det är orealistiskt att anta att man på hundratusentals laboratorier över hela världen skulle ha ägnat sig åt att fejka virusbilder ända sedan 1930-talet utan att någon skulle ha berättat om det. Men inte ens de modigaste visselblåsarna har sagt något sådant.

Åsikten att "virus inte finns" kommer heller inte från någon virolog, läkare eller medicinare. Påhittet kommer från en journalist-aktivist, som publicerade påståendet på Instagram, varefter det spreds på Facebook.

Även aktivister vill "komma fram" och få rubriker!

I slutet av december 2020 hade Anti-Corruption Ireland gjort flera utlägg som påstod att dr Tony Holohan (Chief Medical Officer of Ireland) "äntligen hade medgivit att Covid-19-virusets existens aldrig hade blivit bevisad".

Tydligen har hon utnyttjat att man inom medicin och biologi aldrig använder ordet bevis (proof) och att det i arkiven därför heller inte kan finnas något dokument med den formuleringen. (Hon fick svaret att det inte finns någon text som motsvarar hennes fråga. Det var ett standardsvar, som man alltid ger när en viss rubrik inte finns.) Avsaknaden av någon sådan text har hon använt för att kunna påstå att "bevis inte finns", vilket ju då egentligen är sant eftersom det inte finns någon text som "bevisar" något sådant, men som hos folk kan fås att betyda något helt annat. 
Det är en språklig förvirring, ett trick, som hon medvetet har använt för att bli uppmärksammad och få rubriker och anhängare.

Ordet bevis (proof) används inte inom biologi och medicin.
Det betyder att det heller inte kan finnas någon vetenskaplig medicinsk text med en sådan formulering. Det finns inte heller något medicinskt dokument som "bevisar att DNA existerar" eller att "bakterier existerar". Det finns inte någon meteorolog som har skrivit något "bevis att CO2 existerar" eller att "syre existerar". Sådana texter görs inte.

Det finns alltså inte någon text som "bevisar att virus finns". En medicinsk forskare skulle aldrig publicera något sådant. De ägnar sig i stället åt att beskriva hur virusen är uppbyggda och hur de fungerar. Det är det som är deras intresse. Det betyder att om man begär att få fram ett dokument som "bevisar" något sådant så kommer man naturligtvis att få svaret: "Det finns inte". Det var ett sådant svar, som journalist-aktivisten Gemma O'Doherty hade fått och det svaret tolkade hon som att "det finns inga bevis", vilket hon då använde för att kunna påstå "virus finns inte".

Det är alltså tydligt att hon hade en avsikt med att medvetet missuppfatta svaret. Hon skulle kunna göra en häftig rubrik av det på Instagram. Journalister är vana vid att man kan göra så när man gör rubriker och "vanligt folk" tror på det eftersom de inte orkar sätta sig in i vad det handlar om. Många har ju heller inte förmågan att kunna förstå den typen av texter, som är formulerade på kanslispråk. De flesta tycks ha väldigt dåliga språkkunskaper, vilket gör att det kan vara lätt att lura dem med knepiga formuleringar.
https://www.thejournal.ie/freedom-of-information-request-covid-19-hse-does-not-exist-5312279-Dec2020/

Eftersom O'Doherty är journalist så borde hon redan från början ha förstått att hon inte kunde få något svar som innehöll "bevis på att viruset finns".  Om hon hade bett om att få "bevis för att muskler existerar" så skulle hon ha fått samma standardsvar. Som sagt: läkare använder inte ordet "bevis"i sina texter och därför kan man inte begära att få ett dokument med den formuleringen. Ens begäran blir avslagen med motiveringen att "det finns inte".

"A person can make a request for any record held by public bodies covered by FOI legislation – provided the records actually exist."
https://www.thejournal.ie/freedom-of-information-request-covid-19-hse-does-not-exist-5312279-Dec2020/

Detta borde O'Doherty som journalist ha förstått från början, vilket hon nog också gjorde, men valde att göra en felformulering för att skapa något som hon sedan kunde utnyttja till att bli uppmärksammad. En ren manipulation, som i folkmun sedan förvandlades till en lögn.

Det var alltså i slutet av december 2020 som Anti-Corruption Ireland gjorde flera utlägg som påstod att dr Tony Holohan (Chief Medical Officer of Ireland) "äntligen hade medgivit att Covid-19-virusets existens aldrig hade blivit bevisad".

Ordet bevis används egentligen bara inom matematik, filosofi och justitia. Men det leder ju också till att man inom medicinen faktiskt kan säga att ingen nånsin har kunnat bevisa att virus existerar. 
Därför att det är ingen medicinare som har skrivit någon sådan text. Så på det medicinska fackspråket är det inte en lögn, eftersom det inte finns någon medicinsk text med den formuleringen. Men ... bland folk i dagligt tal används ordet bevis på ett helt annat sätt, vilket gör att påståendet "bland vanligt folk" förvandlas till lögn, men det beror naturligtvis på att folk har läst en massa deckare och använder den juridiska betydelsen av ordet. Men det finns tusentals fotografier av virusen och inom justitia (vid en rättegång) så skulle dessa kunna räknas som bevis. När man har hittat och identifierat ett nytt virus så säger man inte att man har "bevisat att det finns", man säger att man har "lyckats att isolera det". Men med det uttrycket har aktivisterna gjort samma sak, vilket jag kommer till under nästa rubrik.

För att komma bort från problemet med att det finns hundratusentals fotografier av något som "inte finns" så har aktivisterna helt enkelt bestämt sig för att anse att "virus" bara är något som är påhittat av läkemedelsbolagen för att de ska kunna sälja sina vacciner, så alla dessa fotografier skulle då naturligtvis vara fejkade, dvs "bara vara tillverkade av någon dator".
Ja, bilderna är ju faktiskt gjorda av en dator eftersom det krävs att man använder ett starkt elektronmikroskop. Ett virus är bara en liten bit DNA. På samma sätt är ju ett foto av en människa eller hund också fejkat eftersom det är "gjort av en dator" (en kamera är i dag en liten dator.) Även om det inte är "photoshoppat".

Är "isolering av virus" verkligen riktig isolering?
När man letar efter ett nytt virus, som man vill identifiera, så kallas processen för att man "isolerar viruset." Men termen "isolering" kan ha olika betydelse i olika sammanhang, vilket kan leda till en viss förvirring. Inom virologi avser "isolering" i allmänhet processen att erhålla ett virusprov från en infekterad värd och odla det i en kontrollerad labbmiljö, såsom i cellkulturer.
Det innebär att man först från en sjuk individ. tar ett prov i form av ex. blod, saliv eller vävnad. Så kan man lägga till antibiotika för att ta bort eventuella bakterier. Efter det lägger man dit några levande celler (från djur eller människor), som viruset kan angripa. Sedan studerar man vad det blir för effekter på dessa celler.

"Isolering" betyder alltså inte att viruset isoleras från precis allting annat.
Det är en beteckning på en viss metod som man använder. Detta kan ju språkligt sett kännas litet klurigt så aktivisterna har naturligtvis använt detta för att kunna påstå att "virusen inte alls är isolerade". De gör helt enkelt så att de använder en annan betydelse av ordet "isolering" för att kunna få ett svar, som sedan kan användas för att säga att någon "isolering av virus" inte existerar.
Detta är samma trick som tidigare, att använda tvetydiga språkliga formuleringar för att luras.

Christine Massey: "Det finns ingen som har isolerat Covid-viruset helt, dvs utan att blanda det med något annat". 
"According to Christine, every institution (that she has approached) has come up short in producing or citing even one record that describes the isolation (also known as purification) of the alleged SARS-CoV-2 virus taken directly from a patient sample that hasn’t been mixed with other genetic material."

Nej, naturligtvis finns det inte det. När virologer säger "isolera" så menar de inte "isolera från precis allt annat". Massey har alltså också medvetet missuppfattat uttrycket för att kunna göra häftiga rubriker av det. Det är alltså samma metod som aktivisten O'Doherty använde. Det är medveten manipulation av dem som lyssnar och det är inte ett dugg bättre än medicinbolagens propaganda. 

Massey has been collecting freedom of information requests from around the world, showing that nobody, anywhere, has isolated SARS-CoV-2.  
Här har man använt begreppet "isolera" i en annan betydelse än vad virologerna gör, så att budskapet förvandlas till en lögn utan att det direkt går att förstå eller hävda att det är en lögn. 
Här påstår man sedan:
If they can’t isolate SARS-CoV-2, then they can’t make claims about human-to-human transmission.


Man kan identifiera ett virus utan att isolera det!
I hög grad har framsteg inom genteknisk sekvensering gjort traditionella "isoleringar" föråldrade. En enorm mängd modern virologi görs utan "isolerade" virus, med sekvens som grund. Det är mycket vanligt att identifiera ett virus från sekvensen och aldrig bry sig om att försöka "isolera" det; eller att använda alternativa molekylära metoder (syntetisk DNA-kloning, proteinexpression, etc.) för att studera viruset.

Det betyder inte att isolering av ett virus (vilket förmodligen innebär att hitta en celltyp som det kommer att växa på i kultur) inte är hjälpsamt. Det öppnar upp många experiment man kan göra på viruset. Men det är mycket mindre användbart och intressant än det brukade vara, när isolering var det enda sättet att identifiera virus; nu är denna typ av isolering bara ett annat, ganska klumpigt och okänsligt, sätt att titta på virus.  Reddit.com



Journalisten / aktivisten Gemma O'Doherty publicerade en liten video
där hon stod utanför hälsodepartementet och höll upp ett papper
samtidigt som hon berättade att hon hade frågat departementet
om de kunde ge henne ett bevis på att Covid-19-viruset verkligen existerar.
Pappret som hon höll upp var det svar som hon hade fått från hälsodepartementet,
som hade skrivit att de inte kunde ge henne något sådant svar,
vilket hon tog som bevis för att det inte finns något bevis för virusets existens
(vilket det naturligtvis inte heller finns i form av sådana dokument och formuleringar).

................................

Virus = programvara
Här har jag bara skrivit om biologiska virus, eftersom det är sådana som aktivisterna förnekar existensen av. Men det finns ju även virus i datavärlden och de fungerar på samma sätt. Ett biologiskt virus bär på en genetisk kod som fungerar som en uppsättning instruktioner, likt en datorprogramvara som har en kod för vad datorn ska göra. Precis som en datorfil som inte kan köras utan en dator, kan ett biologiskt virus inte göra något på egen hand. Det måste infektera en levande cell för att dess genetiska kod ska aktiveras.
Den genetiska koden är en uppsättning instruktioner (DNA eller RNA) som får värdcellen att producera nya virus, som sedan kan sprida sig till andra levande celler. På liknande sätt är många datorvirus skrivna för att kopiera sig själva och sprida sig till andra datorer. Så både biologiska virus och datavirus består av små bitar information, som kan gå in i ett annat system (biologisk cell eller dator) och använda detta för att replikeras och spridas. Plus att de då ger cellen eller datorn en order om att bete sig på ett visst sätt.

Bevis för att virus finns!