or not? In the end they did give real, human answers and they did solve my accessity problem.
I går fick jag för mig att jag skulle gå in på Temu och titta på grejer. Kanske köpa något.
Men det gick inte! Jag blev blockerad av deras säkerhetsverifiering.
Jag klarade inte av att bevisa att jag är en människa!
Det är ganska vanligt att sidor kan ha ett sådan test, som man måste klara och det kan t.ex. vara enkla problem, som att man ska klicka på de bilder som liknar varandra. Förut skulle man läsa ett ord som såg handskrivet ut, men nu har robotarna troligen lärt sig att läsa sådant så problemen måste bli svårare att lösa. Men Temus pussel är så svårt så jag klarar det inte.
Det står "Dra med fingret för att slutföra pusslet!" Men man kan inte göra så på en dator. Måste använda musen och det fungerar inte. Det går att flytta pusselbiten, men det ser också ut som om man måste rotera den och en datormus har, så vitt jag vet, inte någon roteringsfunktion.
att bevisa att man är människa
så att bara robotar kan klara av det.
Vad gör jag då? Jo, jag frågar ChatGPT, så klart.
Helt absurt! Jag frågar en robot hur jag ska göra för att bevisa att jag inte är en robot! Den kan sånt här mycket bättre än jag.
Den säger en hel del som jag inte fattar ett smack av, bl.a. att jag ska installera spelprogrammet BlueStacks i datorn och jag tror att jag klarar det. Det kommer upp en massa bilder av sagofigurer och antivirusprogrammet pinglar hela tiden och visar en konstig text. Sedan ska jag "öppna Temu" i detta program, men det kan jag inte. Och det som ChatGPT säger blir bara mer och mer obegripligt.
Jag lyckas att komma in på Temus Support.
"-Hej, hur kan vi hjälpa dig? Har du frågor? Ställ dem här!
Men den har bara färdiggjorda frågor, som man ska klicka på. "Varför har mitt paket inte kommit?" o.dyl. Jag prövar en gång till men då lägger sig pusslet över sidan.
Utan pussel kan jag komma in på Temus chattruta, men den maskinen fattar inte vad jag säger. Den bara upprepar samma trams om och om igen. Då gör jag också det för att trötta ut den, men den blir aldrig trött.
Jag ger upp och tar in "Googles AI" eller vad den heter och den tycker slutligen att jag ska ringa till Temu och ger mig numret. En robot svarar och jag upprepar min fråga några gånger och så kopplas jag till en kille som ger mig en mailadress. accessibility@temu.com
Written in Swedish
Temu
Jag
har i datorn sparat många länkar till Temu-annonser. Det är grejer
som jag har funderat på att köpa. Men när jag ska öppna en sådan
länk på Temu så går det inte. Jag kan inte alls komma in på
Temus sida, Om jag klickar på en vanlig annons så öppnas ett
pussel som man ska lösa. Man ska flytta en liten bit i en bild. Men
det kan jag inte.
Det står att man ska "dra med fingret"
men det kan man inte göra på en dator. Man kan dra med musen. Ja,
det går att dra bilden med musen, men det krävs också att man ska
svänga bilden för att den ska passa in i ett "hål" i den
större bilden. Men musen har inte någon roteringsfunktion, så det
går inte.
Eftersom jag då heller inte kan öppna mina länkar i
Temu så kan jag heller inte se vilka annonser det är som jag har
sparat. Det fungerar inte att mejla länkarna och öppna dem i en
telefon för då fungerar de inte längre. (Dessutom så kan jag inte
använda telefonen till näthandel - jag vet inte hur man gör. Jag
är van vid att använda datorn.)
Kan ni inte göra en
säkerhetsverifiering, som är så enkel att vanliga människor
kan klara av den med vanliga datorer?
Får väl se vad de svarar.
Jag googlar litet på den här grejen och hittar detta:
Temu's Unsolvable Puzzle Verification Frustrates Users
Temu has added a puzzle verification step to access the site, but the puzzle pieces don’t fit together properly, making it impossible to log in. At first, I thought it was just a temporary glitch, but the issue hasn’t gone away. I haven’t been able to check my orders or use the app at all. It honestly makes me wonder—was this verification system put in place to prevent users from accessing the site?
Ja, det stämmer nog. Jag har några gånger tyckt att jag verkligen fått pusselbiten att passa, men det har ändå inte fungerat.
Hon skriver att det är tusentals som har klagat på detta och undrar varför Temu inte har brytt sig om att fixa problemet. Vill de bli av med sina kunder eller vad är det?
Svar på mitt mail:
"Kära värderade kund,
Detta är Ronald, en av de seniora specialisterna för kundlösningar från Temus kundtjänstteam, som hanterar vidarebefodran av dina frågor.
Vi beklagar att meddela att vi inte kunde hitta några beställningar kopplade till ditt nuvarande konto. Vi föreslår vänligt att du försöker byta till det konto som du använde för att lägga beställningen. Följ dessa instruktioner för att byta konto:
På Temu-appen:
1. Logga in på din Temu-app.
2. Klicka på den människoliknande ikonen som finns i mitten av menyn längst ner, markerad som "Du", och gå till "Inställningar".
3. Välj "Byt konto" för att välja ditt konto.
På Temu.com:
1. Logga in på ditt Temu.com-konto.
2. Håll muspekaren över ditt användarnamn i det övre högra hörnet av skärmen för att få fram rullgardinsmenyn.
3. Välj "Byt konto" i rullgardinsmenyn för att välja ditt konto.
Du kan försöka logga in på ditt Temu-konto med olika e-postadresser eller telefonnummer som tillhör dig för att se om du kanske har kopplat din beställning till ett annat konto. Om du tidigare har loggat in via ditt Google-, Facebook-, Twitter- eller Apple-konto, kan du också försöka logga in på Temu igen via dessa plattformar för att kontrollera orderinformationen som är kopplad till det aktuella kontot.
Tack för ditt fortsatta stöd och din lojalitet till Temu.
Med vänliga hälsningar,
Temus kundtjänstteam" Slut på citat.
Jag svarar:
"Kära värderade Temu-robot Ronald
Du säger att du är specialist på kundlösningar.
Det verkar inte så. Du har inte förstått min fråga.
Var vänlig och läs det igen och svara på det på rätt sätt.
Tack för ditt fortsatta stöd och din lojalitet till Temus kunder.
Viveca" Slut på citat
............................
Och hur är det då med det där BlueStacks, som ChatGPT nu har skrivit så mycket om. Jag läser på deras sida:
Virtualization enables you to run a different operating system, such as Android, on your desktop/laptop. BlueStacks uses this virtual environment to provide you with a platform where you can play Android games and use various apps with ease. We highly recommend enabling Virtualization due to the various benefits it provides such as:
5x increase in performance
Allows BlueStacks App Player to use more than 1 CPU core
Eliminates FPS lag/stutter in various games.
Games can be played at the highest graphical settings
STEP 1: Check if Virtualization is supported on your desktop/laptop
STEP 2: Enter BIOS
STEP 3: Enable Virtualization
If Virtualization is not supported on your desktop/laptop, you can still use a Nougat 32-bit instance of BlueStacks. However, you may run into a few performance issues while playing.
Men vid det här laget så har ChatGPT skrivit så mycket så att jag inte ens orkar läsa det, än mindre förstå vad det betyder. Här är det.
Om Temu svarar så fortsätter jag att skriva här.
Hoppas att det kanske kan vara så att de har förstått att de ska göra en säkerhetsverifiering som inte är så svår att människor inte kan klara av att bevisa att de är människor.
Och nu, en stund senare, fick jag även ett mail, som såg ut att vara skrivet av en riktig människa.
Tack för att du kontaktar Temus kundtjänstteam.
Jag är Ronald, en av Temus seniora specialist för kundlösningar, och jag hanterar vidarebefodran av dina frågor.
För att bättre kunna hjälpa dig och ge den mest effektiva lösningen för dina specifika behov, rekommenderar vi starkt att du kontaktar oss direkt via ditt Temu-konto. Detta gör att vi kan få tillgång till din detaljerade information och ge en mer personlig supportupplevelse.
Tack för ditt tålamod och din förståelse.
Med vänliga hälsningar,
Ronald
Temus kundtjänstteam
.....................................
Jag svarar:
Ronald
Tack för svar.
Jag tror att ni redan har gjort något för jag kom in på Temus sida nu. Det var inga problem och det kom inte något pussel.
Tack.
Viveca
........................
Pusslet kom tillbaka några gånger men det verkade som om det var anpassat till att kunna lösas med dator, så att det var lätt att göra det. Och sedan kom det inte tillbaka.
Mail från Temu:
Detta är Tamsin, en Senior Specialist för kundlösningar från Temus kundtjänstteam.
Enligt den senaste e-posten vi har fått från dig verkar det som att ditt ursprungliga problem nu är löst. Vi är glada att höra det. Det har varit ett nöje att hjälpa dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar