lördag 16 september 2023

Videor med fejkad räddning av djur

Ibland är det någon som skickar en fb-video och då råkar jag ju hamna där så att jag även får syn på andra videor, som vanligen är jättedåliga Varför finns det så många videor med folk som räddar djur? Och ... hur kommer det sig t.ex. att en kille, som plötsligt hittar en orm som har tagit en katt - att han bara "råkar" ha med sig en tom kattkorg på sin promenad? Just in case, OM han skulle RÅKA hitta nån katt som behövde räddas???


Ni har säkert sett någon sådan video där en modig person räddar en katt från en orm eller en hundvalp som har fastnat i något. Det kan vara en apa som är omslingrad av en orm som sakta håller på att kväva den., men så kommer en snäll kille och räddar den.

Tittarna gillar det här och många verkar tro att dessa räddningshistorier är riktiga.
I kommentarerna skriver folk att de tackar "räddaren" för detta, men egentligen är det så att "räddaren" har givit katten till ormen för att sedan kunna filma "räddningen". Det är djurplågeri och på fb finns många sådana videor och om man bara tänker litet så kan man se att situationen är arrangerad.

Nyss fick jag syn på en video där någon låtsades rädda en baby som flöt iväg i en korg i floden. Det såg också riktigt arrangerat ut!

Haha .... Jag kan ju låtsas "binda fast" någon kompis vid ett träd i skogen och sedan går jag dit i mörkret och "råka hitta" henne och så sätter jag upp ett stativ (som jag råkar ha med mig) och filmar att jag befriar henne. Det skulle bli en typisk dålig fb-video.

Så nu fick jag för mig att jag skulle googla på den saken för att se om någon har skrivit något om det!
Javisst! Jag fick upp det direkt!!!

“It’s so obvious this is fake, but people believe it,” says Auliya, a herpetologist at the Zoological Research Museum Alexander Koenig.

Rescue videos receive millions of views online but they are often staged and cause serious psychological and physical harm to the animals. A cruel trend has emerged online and social media networks seem to be doing little to stop it.

Det är ju helt bakvänt att naturläkare ska blockeras, censureras bort på YouTube, medan djurplågeri ska vara tillåtet. Men nu ska det tydligen bli ändring och sociala media ska få böta höga summor när de tillåter videor med djurplågeri, enligt BBC.

2021 sade YouTube att de skulle ta bort dessa fejkade räddningar, men de finns där ändå fortfarande. När man ser en sådan video så bör man anmäla den som "animal cruelty".

Inte nog med det, det finns värre, som t.ex. folk som betalar indonesier för att plåga apor och filma detta, men om den saken säger YouTube att de har tagit bort hundratusentals videor.
"Just this year alone, we've removed hundreds of thousands of videos and terminated thousands of channels "


The company says it has hired 10,000 people and uses machine learning to moderate the 500 hours of video uploaded to the platform every minute. Between January and March 2021, YouTube says it removed more than nine million videos for violating its community guidelines.

How fake animal rescue videos have become a new frontier for animal abuse

Fake animal rescue videos are a money-making scam, say campaigners

Tech giants face fines for animal cruelty videos

Global network of sadistic monkey torture exposed by BBC




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar