först från Aftonbladets trafikreporter Robert Collin, Nyhetsmorgon TV4.
Andrahandsvärdet = 0
En elbil kommer inte att ha något andrahandsvärde eftersom ingen vill köpa en begagnad elbil, som har en omodern teknologi.
Produktionen > CO2
Om man också räknar med produktionen av elbilen + batterierna + elen så skapar den lika mycket CO2 som de vanliga bensinbilarna.
Motorstopp i den stora skogen
Du kan inte köra den ute på landet för där finns inga laddstolpar överallt. Du kommer bara 15 mil och sedan motorstopp.
Ökad el.produktion krävs.
Elbilarna måste laddas. I stora delar av världen produceras denna el. i kolkraftverk, som avger stora mängder CO2.
I Sverige bygger man ut vindkraften för att få mer energi, ofta även i skogen på något berg.
Vinden är förnybar, men dessa 250 meter höga torn är inte förnybara. De förstör skogen där de sätts upp och efter 15-20 år måste de skrotas. Människor kan inte heller bo i närheten av snurrorna eftersom man kan blir sjuk av ultraljuden.
Skogen och djuren blir också förgiftade av att vingarna avger bisfenol A, som är hormonstörande och skadligt för vattenlevande organismer.
Ett batteri håller inte i evighet.
Det måste bytas ut efter några år. Hur länge håller dina bilbatterier? Elbilar kommer med 5-8 års batterigarantier. En Nissan Leaf taxi som körts 16 000 mil i England har tappat 12,5 procent av sin batterikapacitet.
Det tycks betyda att den som köper en "normal begagnad bil" måste köpa nya batterier.
Och vad kostar det att köpa nya? När, var och hur ska de skrotas? Vilka miljöproblem kommer detta att skapa när hundratals miljarder batterier ska skrotas?
En el.bil ska laddas hemma varje natt. Då blir batteriet aldrig helt urladdat. Ett helt urladdat batteri tar lång tid att ladda upp! En total urladdning (motorstopp på vägen i skogen) ger en permanent skada på batteriet.
Batterier tål inte kyla, så på natten värms batteriet av laddaren (strömmen från laddstolpen). Att elbilen fungerar bra tycks kräva att man är hemma vid laddstolpen.
Citat:
"Moderna elbilar har värmeisolerade batterier som värms med värmeelement på vintern. Medan bilen laddas på natten värms batterierna med el från elnätet. Under färd värms batterierna med el från batteripacket självt."
Men vad händer när bilen är parkerad var som helst på vintern? Om du är på besök i ett annat samhälle så kanske det inte finns någon ledig el-parkering där.
Vad händer om du skulle vilja åka till kusinen i Skogby, som ligger 8 mil från närmaste el.stolpe, och du skulle vilja stanna en vecka för att åka skidor och det är -25C?
Bilens batterier kommer att använda sin laddning till att hålla sig varma dygnet runt och.... hur lång tid tar det då för batterierna att bli helt urladdade?
Det låter som att det finns en risk att du inte kan komma därifrån utan att ringa Vägassistans och batterierna kan också ha blivit förstörda av urladdningen och kylan. Mer om batterier.
Den grönaste metoden = odla bensin i avloppsvatten
Ett bättre miljöalternativ skulle vara att göra olja av alger. En algodling "slukar" CO2, eftersom alger och växter "äter" CO2. Alger är också bra mat, mkt proteiner. Nyttigt! Alla kan odla alger överallt.
Alger är alltså så lätt att skapa att de stora bolagen inte kan ta monopol på det.
Algodling är något så grönt och naturligt att man inte kan använda det för att ta kontroll över folk och därför är politikerna och storbankerna inte intresserade.
För att odla alger krävs bara att man har en behållare med vatten. Det går bra med både en stor bassäng och en petflaska. Man kan använda avloppsvatten till att odla dem för att sedan utvinna olja, som man gör bensin av.
Algodling innebär att man kopierar jordens egen metod att förvandla solljus till olja och proteiner.
Odlade alger, som man köper i hälsokostaffärer, heter Spirulina.Data visar att en hektar algodling ger lika mycket avkastning som fem hektar raps. Dessutom sker algodlingen på obrukbar mark. Läs mer om alger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar