onsdag 4 februari 2015

Radiotjänst


Radiotjänst kan gå och dra nå´n gammal, mossig filt över sig!

Först ringde det på dörren och där stod en kille, som frågade om jag hade nå´n TV.

- Nej, det har jag inte.
-Har du någon dator?
-Ja.
-Då måste du betala TV-avgift!

-Varför det? Jag kan inte titta på TV i datorn. Den fungerar inte som en TV-mottagare. Den kan inte ta emot TV-signaler. Den tar emot signaler från Telia och det är inte samma sak! Om Telia tar in TV-sändningarna och sedan sänder dem vidare till andra personer, till sina egna kunder, så borde det heta att Telia har publicerat (gjort tillgängligt för allmänheten) sådant material som någon annan (Radiotjänst) har copyright på, dvs som Radiotjänst har upphovsrätten till.

Eftersom det står i Sveriges Lag att man inte får offentliggöra det som någon annan har upphovsrätten till så borde Telia antingen dömas för intrång i upphovsrätten eller i förväg ha köpt rättigheterna från Radiotjänst (som i sin tur har köpt rättigheterna från andra programdeltagare, fotografer osv.)

Egentligen borde det vara bredbandsbolagen som betalade för detta till Radiotjänst – inte bredbandsbolagens kunder! De borde ha en uppgörelse med varandra och sedan kunde ex. Telias datatekniker hitta på en metod så att man till Telia betalade för detta. TV skulle kunna vara en slags betaltjänst och det kan väl inte vara så svårt att fixa.

Varför ska Telias kunder betala till Radiotjänst för sådant som Telia sänder?

-Om du har en dator så måste du betala ändå!

OK Jag fick räkningar och betalade något år och sedan fick jag ett brev från Radiotjänst att en dator (laptop) inte är en TV-mottagare och att de skulle skicka tillbaka pengarna, vilket de också gjorde.

För någon månad sedan kom en ny kille och ringde på dörren.

-Hej! Jag går runt till dem som har fått digitalbox installerat. Har du digitalbox?

-Ja, kanske det, ja, jo... det har jag nog? Vadå? Grejerna som de har installerat här använder jag till datorn och inte till nå´n TV och Radiotjänst har redan sagt att jag inte behöver betala för en dator för att den inte är en TV.

-Du har bara dator?
-Ja.
-OK Skriv på här!

Jag skrev en namnteckning på en liten tunn lapp, som inte var mycket större än ett kvitto från en affär (så den lappen kan jag inte hitta nu).

För en vecka sedan kom en ny räkning från Radiotjänst.

Jag gick till Radiotjänst hemsida och där stod att en digitalbox räknas som ”TV-mottagare” och även en ”inspelningsbar DVD-spelare”.

Jag googlade på sådan spelare och såg att det är en slags ganska stor maskin, som kostar ung 3000:- och någon sådan maskin hade de inte lämnat in.

Så nu gällde det att ta reda på vad som menas med ”digitalbox”.

Jag ringde till en kille, som har gått på KTH, och han sade att jag skulle fotografera grejerna och skriva upp vad de heter och mejla till honom så skulle han kunna se vad som var vad.

Jag fotograferade innehållet i skåpet.

Men sedan tänkte jag att Även Telia borde veta vad grejerna kallas eftersom det är deras grejer.

Ja, jag vet faktiskt inte om grejerna tillhör Telia eller hyresvärden, jag vet bara att de inte är mina och att jag därför inte får slänga bort dem. Det kan ju komma en ny hyresgäst, som ska använda dem.

Man får ju inte ta bort grejer som tillhör en lägenhet, typ kontakter, kylskåp, spis, kranar, lås, skåp, dörrar.... Man får inte strippa en lägenhet på dess lösa innehåll och nu fanns det nya kontakter här, som jag med största sannolikhet inte fick sälja på Tradera.

Jag ringde till Telia och pratade med deras support för att få veta vilken av grejerna som kallades för ”digitalbox”. Killen, som svarade, hjälpte mig att hitta den där digitalboxen, som var en pytteliten svart låda, som de hade lagt i vardagsrummet. Eftersom den inte var något jag använde (jag vet inte ens hur man gör) så hade jag glömt bort den.

När killen från Radiotjänst kom hit så trodde jag att det var routern, som han pratade om. Jag trodde att router och digitalbox var samma sak.

Killen på Telia kom nu på att han inte heller hade nån TV och att även han betalade TV-licens i onödan. Han hade aldrig tänkt på att det var så mycket som över 2000:- / år, så nu skulle han också ringa till Radiotjänst och protestera!

Jag tog digitalboxen och körde till hyresvärdens kontor där jag lämnade in den lilla svarta lådan med motiveringen att jag annars blev tvungen att betala över 2000:- / år enbart för att den låg i lägenheten.

Så ringde jag till Radiotjänst.

Hon skulle nu makulera den räkning, som jag hade fått och sedan skulle hon skicka en annan räkning, nämligen en räkning för den tid, som lådan hade legat i min lägenhet.

Jag tyckte att hon var otrevlig och hon tyckte att jag var otrevlig och vi grälade med varandra en stund.

Hon menade att ”man är skyldig att veta vad som står i Sveriges Lag” och om någon bär in något i ens lägenhet så är man skyldig att veta vad det är.

Va???? En gammal 70-årig gumma, som inte fattar ett smack av teknik, är alltså skyldig att veta vad som menas med alla dessa tekniska begrepp. Skyldig att veta vad en liten svart låda kallas????

Och vad som menas med en router! Och här finns ju också en vit låda med sladdar och den vet jag inte heller vad den heter.

Och hon är då tydligen också skyldig att kunna googla och hitta rätt i Svea Rikes Lag. Man måste väl nästan vara jurist för att kunna hitta i den boken och då måste man väl också nästan vara datatekniker för att veta vilka ord man ska leta efter.

Jag har inga gamla väninnor, som vet vad alla dessa svarta lådor heter och innehåller och ingen av dem skulle klara av att googla rätt i Sveriges lagbok och än mindre att läsa lagtexter om teknik.

Hallå Radiotjänst!
Om ni skickar ut killar, som ska ställa frågor, som folk kanske inte begriper, så vore det på sin plats att ni bad dessa killar att också förklara vad de menar. När han ändå stod där så kunde han gott ha förklarat vad han menade för då hade ju jag genast kunnat säga att då kunde jag lämna lådan till hyresvärden nästa dag.

En annan sak, som han kunde göra är att lämna ett papper med bilder och förklaringar på vad olika grejer heter och har för funktioner! Annars kan man ju inte veta det! Annars kunde han ju i alla fall ha berättat att man är skyldig att veta vad grejerna heter! Då hade jag ju kunnat ta dem med till någon affär och frågat.

Gå inte till anfall mot folk, som inte är era kunder! Det finns väl inga andra som gör så, förutom polis och militär.

Om ni vill ha ordning på era grejer så kan ni göra avtal med de bolag som sänder vidare era program. Det är de som ska betala till er och inte deras kunder!

Jag vet fortfarande inte riktigt vad en digitalbox är, men man kan i alla fall inte titta på TV i den!!!!

Om det nu är så att denna lilla box tar hand om signaler som kommer från annat håll, kanske från Radiotjänst (???) så passerar väl dessa signaler någon station där man kan installera ett system för att folk ska kunna abonnera på tjänsten, alltså betala för de program de vill se.

Telia kan ju ta betalt för exakt det som kunder använder så varför kan inte Radiotjänst göra samma sak?

Om Radiotjänst nu är en klumpig institution, som måste sända ut killar som ska snoka reda på vilka grejer som ligger i lägenheter, så kanske Radiotjänst i stället kunde ringa till Telia och fråga hur man gör för att skaffa tekniker som är så duktiga att de kan klara av att installera betaltjänster.

Ni säger att era utsändningar är avgiftsfria, men det är ju klart och tydligt att det är de inte alls. Tvärtom så tvingar ni hela Sveriges befolkning att betala för era struntprogram genom att säga att de betalar för något annat. Det är ju smart, men det borde vara olagligt att göra så.

Man ljuger ju när man säger att programmen är gratis. Våra ”gratiskanaler” är de enda kanaler som är tvångsbetalade.

Och hur är det med alla invandrare, som tar emot signaler från arabstaterna via satellit? Ska de också betala till Radiotjänst för att de har vissa tekniska grejer hemma? Grejerna har de ju redan betalat för i affärer.

De jurister, som skriver våra lagar, borde titta litet extra på Radiotjänst för detta fungerar på ett sätt som inte alls är logiskt. Det borde vara nya och bättre lagar och bättre tekniska lösningar där man betalade för det man använde och inget annat.

En person som har TVn påslagen dygnet runt borde betala mer än den som bara tittar på Rapport en kort stund varje kväll.

Det finns också folk, som är el.överkänsliga och kanske bara kan titta på nyheterna en kort stund ibland.

Radion har jag också slängt ut eftersom jag inte tycker att programmen är bra. Debatter där folk bara pratar för att ”låta munnen gå” en viss tid och nyhetsrapporteringar som är styrda av USA och internationella banker och storbolag.

SvT kallar sig för ”fri och oberoende” men journalisterna är så invaggade i en gemensam konsensus att de inte märker hur styrda de är. Den, som säger något, som går utanför de etablerade ramarna kan nog räkna med att få sparken.

Program, som handlar om vilken bonde som har blivit kär i vem! 
Radiotjänst och SvT = töntbolag! 
Det finns intressantare information på YouTube.

Telia
Jag är inte grinig på Telia. De har jättetrevliga tjejer och killar, som svarar på deras supportavdelning och varje gång det har blivit något fel så har de genast fixat felet, makulerat räkningen, förklarat hur det fungerar sedan ibland även erbjudit något gratis.

När jag tidigare hade mobilt bredband så visste jag inte att det fanns något, som hette ”datatrafik” som kunde ta slut. När jag en gång ringde till dem och frågade varför det inte fungerade längre så förklarade han det där och bara för att jag inte hade känt till det så gav han mig litet gratis datatrafik! I stället för att bara påstå att jag var skyldig att veta det!

När jag bytte till glasfiber så visste jag inte heller hur bytet fungerade så jag fick dubbla räkningar. Detta fixade de också när jag ringde – utan att hänvisa till Sveriges Lag om regler för betalningar.

Om några jurister lyckas att stoppa Radiotjänsts framfart så behöver nog deras personal inte sakna jobb. Deras telefonister kan nog få jobb hos Telia om de går någon utbildning i ämnet kundtjänst och deras tekniker kan nog också få jobb hos Telia om de går några års extra utbildning i datateknik.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar